Beriksson

Den vietnamesiska chokladexpeditionen går vidare för Marou

Pressmeddelande   •  Okt 01, 2015 07:59 CEST

Det vietnamesiska chokladmärket Marou har vunnit en uppsjö av priser och uppskattning från kräsna chokladälskare världen över. Det har inte fått grundarna Samuel Maruta och Vincent Morou att sakta ner på farten och njuta av framgångarna – snarare tvärtom. De två fransmännen som numera bor i Saigon tycks ständigt vara på resande fot för att lokalisera de bästa kakaoodlingarna i landet för att kunna vidareutveckla Marous serie av hantverksmässigt producerade single origin-chokladkakor. Trots att de internationella framgångarna gjort att företaget kunnat expandera är relationen till kakaobönderna så viktig för Sam och Vincent att de fortfarande insisterar på att personligen nosa rätt på och besöka varje plantage vars kakaobönor till slut ska bli Marou-choklad. Det leder också till en helt unik insyn i råvaruproduktionen och fullständig kvalitetskontroll.

På chokladfestivalerna 2015 presenterar vi två Marounyheter från två sinsemellan väldigt olika delar av Vietnam:

Marou Dak Lak 70 % är en len men ändå fyllig choklad gjord på bönor från de skogsklädda vietnamesiska högländerna. Dak Lak är den svalaste kakaoproducerande provinsen i Vietnam och det speciella mikroklimatet i högländerna ger en elegant och mustig kakao med lång, behaglig eftersmak. Dak Lak 70 % presenterar varma och inbjudande aromer av rostade mandlar och karamelliserat socker som får sällskap av syrlig persika och dova, kryddiga kakaonoter i eftersmaken.

Marou Heart of Darkness 85 % är en högprocentig choklad full av smak men aldrig kärv eller alltför tung i smaken. Kakaon kommer från ön Tan Phu Dong och receptet skapades från början till en limiterad utgåva som enbart gick att köpa på Salon du Chocolat i Paris men efter att den blev belönad med en guldmedalj på den prestigefyllda tävlingen ”International Chocolate Awards” fick den en naturlig plats i det ordinarie sortimentet. Nu finns äntligen den mörka skönheten att köpa i Sverige! Marou Heart of Darkness 85 % doftar fylligt av cashewnötter, päron och marsipan, och i munnen visar sig mustiga kakaonoter, följt av syrliga mörka bär, plommon, honung, kokos och riven muskotnöt.

Med de här två nya kakorna ges Vietnam chansen att visa upp nya sidor av sig själv som det kanske mest spännande kakaolandet just nu, och Marou cementerar sin position som en av chokladvärldens klarast lysande stjärnor.

Missa inte lanseringen av Heart of Darkness på chokladfestivalerna i Göteborg och Stockholm under de två första helgerna i oktober.

Heart of Darkness väger 80 gram, Dak Lak finns att välja mellan 80 gram eller 24 gram. 80 grams kakan kostar mellan 65-80 kronor och 24 grams kakan kostar cirka 30-45 kronor. Du finner Marou i butiker som erbjuder choklad av högsta kvalitet. Återförsäljarlista för Marou finner du här.

Läs mer genom att klicka här. Ladda ner bilder här. Har du frågor får du gärna mejla mig genom att klicka här eller ring mig på tel: +46703883534. För att läsa våra tidigare pressmeddelanden klicka här.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag som levererar noga utvalda gourmetprodukter från områden där de mest delikata råvarorna odlas och kunskapen att förädla dem är stor. Vi erbjuder choklad, lakrits, fudge, kola, drycker, kex, oljor och mer, allt av hög kvalitet, med unika smaker i vackra förpackningar.