Chalmers Innovation

Dentalprodukt kan ge världsmarknad för nytt företag på Chalmers Innovation

Pressmeddelande   •   Jan 12, 2010 09:50 CET

Med en patenterad ny tandvårdsprodukt väntar den globala marknaden för Dentalproducts Sweden AB, ett nystartat bolag vid Chalmers Innovation. Den nya produkten förenklar användningen av digital röntgen av tänder.

Allt fler tandläkare använder digitala sensorer för att ta röntgenbilder på patienters tänder. Dentalproducts utvecklar en hållare som används för att hålla sensorn på rätt plats i munnen på patienten. Genom ett patenterat fäste kan man använda samma hållare till alla sensorer och för alla delar av munnen. Idag behöver en tandläkare ett antal olika hållare beroende på vilken typ av sensor som används och vilka tänder som ska röntgas. Den nya hållaren kan också tillverkas i ett enklare material och för engångsbruk.

– Att använda engångshållare blir billigare, säkrare och är mer hygieniskt, säger Jan Westerlund, innovatören bakom den nya produkten. Han bedömer att engångshållaren kan bli standard i hela världen om några år.

Jan Westerlund är också VD för TrollDental i Trollhättan, men har valt att utveckla den nya hållaren i ett nystartat bolag.

– Vi har inte personal och resurser för att ta fram en säljbar produkt. Dessutom tror jag att Dentalproducts Sweden kan utvecklas både bättre och snabbare genom till exempel tillgången till Chalmers Innovations nätverk.

Katarina Hummel de Meere, ansvarig coach på Chalmers Innovation, välkomnar det nya företaget:

– Det här känns som ett mycket intressant bolag med stora tillväxtmöjligheter, inte minst internationellt. Särskilt roligt är det att en innovatör från det privata näringslivet väljer att placera ett bolag på Chalmers Innovation, säger hon.

För ytterligare information kontakta:

Jan Westerlund, VD på TrollDental och innovatör: 0520-48 90 50, 0703-48 90 59
Katarina Hummel de Meere, ansvarig coach på Chalmers Innovation, 031-728121, 0704-01 65 00

Mer om Chalmers Innovation
Chalmers Innovation har sedan 1999 varit med och startat 89 företag. Företagen hade under 2008 en total omsättning på 329 miljoner kronor. Tillsammans har det, ackumulerat under åren, investerats mer än 1 miljard kronor i dessa bolag. Dessa resultat gör att Chalmers Innovation idag är Sveriges ledande idéinvesterare och företagsinkubator.