Bokapsykolog.nu

Depression och ångest bör behandlas med KBT

Pressmeddelande   •   Jan 28, 2010 13:34 CET

Enligt Socialstyrelsen så bör depression och ångest behandlas med KBT.

Bokapsykolog.nu arbetar med att just förmedla kontakter till KBT-kliniker, inriktade främst på behandlingar mot depression, ångest, stress och sömnproblem, runt om i Sverige och är en tjänst som ska informera och föremedla kontakter.

Utdrag från Pressmeddelande från Socialstyrelsen

”Vid depression och ångest bör hälso- och sjukvården i många fall ge psykologisk behandling och framförallt kognitiv beteendeterapi (KBT). Det framgår av Socialstyrelsens Nationella riktlinjer för depressionssjukdom och ångestsyndrom.

KBT ger lika bra resultat som läkemedel både när det gäller individens symtom och möjligheterna att fungera på samma sätt som innan personen blev sjuk. Till skillnad mot läkemedelsbehandling ger KBT-behandling inte heller några biverkningar.

Även om det ser olika ut i landet finns idag inte tillräckligt med KBT-utbildad personal inom primärvården och psykiatrin. För att kunna följa riktlinjerna behövs det därför en stor och långsiktig satsning inom regioner och landsting för att patienterna ska kunna erbjudas de behandlingar som Socialstyrelsen rekommenderar.

– Nu måste varje landsting och region analysera nuläget för att ta ställning till i vilken takt det är möjligt att genomföra det vi rekommenderar om KBT-behandling, säger Lena Weilandt som är enhetschef för Enheten för Nationella riktlinjer på Socialstyrelsen.  ”

Om Bokapsykolog.nu
Bokapsykolog.nu finns till för att ge dig bästa tänkbara vård snabbt! Vi hjälper dig att komma i kontakt med några av de bästa och av oss kvalitetssäkrade privata psykologerna i Sverige. Vi erbjuder våra besökare en kostnadsfri matchning mot den klinik som är bäst lämpad att behandla just dig och dina problem.