Gothia Fortbildning

Depressioner i tonåren – viktigt att snabbt få rätt hjälp

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2013 17:10 CET

Vid en depression i tonåren är det viktigt att snabbt få hjälp för att inte förlora viktig tid för utveckling, studier och kompisar. En långdragen depression riskerar att starkt påverka en tonårings framtid.

Depressioner i tonåren – ung, trött och ledsen är en lättillgänglig bok baserad på modern forskning och poängterar vikten av tidig diagnos. Detta för att förebygga återkommande depressioner senare i livet, samt även förebygga självmordsförsök, självmord och självskadebeteende. Nästan alla ungdomar kan få hjälp och lindring efter ganska kort behandlingstid, eftersom dagens metoder är så effektiva.

Boken är en omarbetad och uppdaterad upplaga och den vänder sig till alla som har kontakt med tonåringar i vård, skola och social omsorg. Den ger också ett bra stöd åt föräldrar till en tonåring med depression.

Ur innehållet:

* Skillnaden mellan vanlig tonårsdeppighet och depression – tecken på depression och vad diagnosen innebär.

* Olika former av behandling med läkemedel och samtal.

* Bakgrund i form av ärftlighet, problem i miljön och utlösande faktorer.

* Bipolära tillstånd med svängningar mellan depression och mani.

* Fiktiva men realistiska beskrivning av tonåringar med depression.

Om författaren

Gunilla Olsson är barn- och ungdomspsykiater och en av landets främsta experter på depressioner hos tonåringar.

Fakta om boken

Titel: Depressioner i tonåren – ung, trött och ledsen
Författare: Gunilla Olsson
ISBN: 978-91-7205-9412
Omfång: 168 sidor
Ca pris: 240 kr
Utgivningsdatum: 2013-12-15

Fakta om Gothia Fortbildning

Den 1 januari 2013 gick Gothia Förlag och Fortbildning AB ihop och bildade Gothia Fortbildning. Resultatet är en spännande mix av böcker, kurser, konferenser, tidningar och uppdragsutbildningar.
Vi är en stark och expansiv aktör inom kompetensutveckling för professionella inom områdena förskola & skola, medicin & hälsa, socialt arbete & omsorg och äldreomsorg.

Besök www.gothiafortbildning.se för mer information om oss och om våra produkter.