DEXT & Fotosidan Akademi

Der Spiegel uppmärksammar Martina Holmberg

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2012 12:12 CEST

Svensk fotograf söker vackra skavanker

Fotografen och författaren Martina Holmberg (35) röner stor uppmärksamhet i Tyskland, både med sin handbok ”Bättre bilder / iPhone” (DEXT, Stockholm), som nyss kom ut också i tysk och engelsk översättning, och med sin fotokonstmonografi ”Fade to Black” (Lux, Lund).

I tyska dagstidningen Der Spiegels nätupplaga (12 augusti 2012) berättar Martina Holmberg om sitt bildskapande och sina aktuella böcker.

– Böckerna tar fasta på en längtan efter något gammalt, beprövat. Efter något äkta, inte är så perfekt. Digital fotografi kan ibland upplevas som alltför polerat. Resultatet riskerar då att bli livlöst. Hur hårt vi än kämpar med att hävda oss och uppvisa en polerad yta så lyckas vi sällan leva livet helt perfekt. Det är ett huvudtema i mitt bildskapande, säger Martina.

Martina utforskar det ofullkomliga och till synes enkla och banala. Med sitt bildskapande har Martina en baktanke, en önskan att utgöra ett slags motreaktion mot den tekniska perfektion som för många fotografer blir målet i den heldigitaliserade fotografin.

Samma vilja att lyfta fram det ofullkomliga märks i Martinas projekt ”Mayfly”, även om tillvägagångssättet är ett annat. Här har hon tagit kontroll över tekniken. Istället är det personerna på bilderna som berättar en historia, ofta genom sin blotta uppenbarelse, om något till förstone apart, lite konstigt. Men det som först ser annorlunda ut har sin förklaring. De livsöden hon skildrar är inte resultatet av slumpen.

– På mina bilder kan du se att människor ofta har kämpat med sina liv, men de har alla gemensamt att de i stället för att ge upp, har hittat en, för dem meningsfull tillvaro. Jag intresserar mig för på vilket sätt människor skapar sig en meningsfull tillvaro, säger Martina.

– Vi har alla problem och försöka hitta en mening med våra liv. De personer jag har träffat har lärt mig så mycket. Numera dömer jag inte människor som kan verkar udda. Alla har sina skäl, sin livshistoria, att bära sin packning.

Under 2012 har Martina mottagit ett antal stipedier och utmärkelser. För sin bok ”Fade to Black” mottog hon nyligen Författarfondens ettåriga arbetsstipendium om 50 000 kronor. Martina har också fått Kavallastipendiet, som ger henne möjlighet att under en månad fotografera i Grekland med Atheninstitutets gästhem som bas. Därtill vann hon nyligen PP Pensions fototävling om en fotografs vardag, delvis med bilder ur sin iPhone-bok.

Martina jobbar just nu för fullt med ett projekt som fortsätter att utforska det vackra i den ofullkomliga. Den här gången riktar Martina kameran mot den nakna människokroppen.

Aktuella böcker på svenska

Bättre bilder / iPhone (ISBN 9789186841089)
Högupplöst omslagsbild

Fade to Black (ISBN 9789197954013)
Högupplöst omslagsbild

Aktuellt från Martina Holmberg

Kontaktpersoner

HME Publishing AB / DEXT ger ut fotohandböcker för den nyfikna nybörjaren och den avancerade användaren. Våra fotografer och författare visar de kreativa möjligheterna och stärker och inspirerar läsaren att utnyttja dem.

'Dexterous': Skillful with one´s hands; skillful in some specific thing; agile; flexible; able to move fluidly and gracefully, på svenska fingerfärdig, händig, skicklig.