Visit Östergötland

”Dertour Academy” besöker Östergötland 22-23 och 26-27 november!

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2011 08:27 CET

I Östergötland möts besökarna av ett gediget program som tar dem till Göta kanal och Bergs slussar med dramatiserat skådespel. De får möta Den heliga Birgitta i Vadstena, beskåda aftonspel på Vadstena slott och avnjuta en medeltidsmiddag i Kungasalen på slottet. Kvällen avslutas med en andlig vesper i den hänförande klosterkyrkan i Vadstena.

Det är en stor ära för Östergötland att få vara en del av detta stora evenemang, säger Margret Segui på Östsvenska Turistrådet, som arrangerar den del av resan som är förlagd till Östergötland. Fokus för evenemanget som förläggs till Östergötland är ” Östgötsk Kultur” – den svenska historien – seder och traditioner.

Vi förväntar oss att genom detta event kunna befästa Östergötlands position som ett viktigt besöksmål i Sverige och att vi från framförallt Dertour kan få en ökning av bokningar, både när det gäller vårt gedigna kultur- och naturbaserade aktivitetsutbud samt att det kan generera i fler faktiska övernattningar i Östergötland, säger Margret Segui på Östsvenska Turistrådet.

Sverige står i år som värdland för ”Dertour Academy” och tar emot 600 av Dertours bästa säljare och journalister på den årliga ”Dertour Academy”. Tidigare har man besökt bland andra Hurghada, Toronto, Kuala Lumpur, Dubai, Kapstaden, Beijing, Las Vegas, Barcelona och Paris. En del av denna ”Dertour Academy” förläggs till Östergötland som en ”pretour” innan den stora konferens som Dertour Academy avslutas med. Dertour, som är Tysklands tredje största researrangör, säljer resor till Sverige som redan idag innebär 84 000 övernattningar varje år. Med en mer Sverigeinspirerad säljkår kan övernattningarna öka med upp till 25 procent. Det visar erfarenheter från tidigare destinationer för Dertour Academy. Enbart ökningen skulle leda till ett tillskott på mer än 9 miljoner kronor till svensk besöksnäring*.

Dertour Academy” är resultatet av VisitSwedens, Swedish Laplands och Svensk besöksnärings långsiktiga bearbetning av den tyska researrangören Dertour och blir den största satsningen på den tyska marknaden någonsin.

*En genomsnittlig tysk besökare spenderar ca 450 kr per dygn i Sverige, enligt gränsundersökningen Internationella Besökare i Sverige från 2002. www.tillvaxtverket.se

Dertour är en av de största researrangörerna i Tyskland och Österrike. Dertour grundades 1917 i Berlin och är dotterbolag i Rewe-gruppen i Köln. www.dertour.de

Kontaktpersoner: Margret Segui, Östsvenska Turistrådet, en del av Regionförbundet Östsam 0730-202627

Anneli Renis, Travel Trade Manager, Visit Sweden: Telefon: +49 40 32 55 13 30