VarUnik

Design, miljö och fair trade i symbios hos VarUnik

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2010 08:23 CEST

VarUnik utökar samarbetet med livsstilsbutiken Africa Now och erbjuder färgstarka korgar från den högt uppskattade sydafrikanska designern Marisa Fick-Jordaan.

Marisa Fick-Jordaan är designern bakom designföretaget Zenzulu som har gjort sig känd för sin förmåga att kombinera traditionell teknik med nyskapande design. Någoting som började som ett korgflätningsprojekt 1998 har vuxit kraftigt och väckt stort intresse både i Syfafrika och internationellt. Hon har bl.a. erhållit Elle Decoration International Design Award 2002 och bland hennes kunder återfinns Galleries Lafayette och Musée des Arts Decoratifs i Frankrike, Liberty of London och the Conran Shop i England, Oscar de la Renta, Neiman Marcus, Oprah Winfrey, Donna Karan, Smithsonian Museum i USA, Galleria Rosanna Orlandi and Corso Como i Italien.

Marisa Fick-Jordaans har skapat en trend inom modern design där gamla elkablar och nedfallen telefontråd återanvänds för att göra kreativa färgstarka korgar och andra dekorationsföremål. Telephone Wire Art anses numera som en egen konstart om än dess rötter härrör från Apartheid-tiden då byggnadsarbetarna letade sprängtråd för att göra bruksföremål.

Den internationella efterfrågan på denna fusion av innovativ design, moderna material och gamla tekniker har möjliggjort att Marisa Fick-Jordaan idag sysselsätter 350 personer inom ramen för Fair Trade. Dessa människor har bra arbetsförhållanden och ges möjlighet att leva ett bättre liv.

Dessa funktionella designföremål finns numera tillgängliga även i Sverige via designvaruhuset VarUnik. Det är riktigt roligt att kunna få erbjuda våra kunder något som i princip inte har sålts på den svenska marknaden tidigare säger Sofia Stahl, vd på VarUnik. Zenzulus korgar passar utmärkt för det mesta i köket eller som snygg uppsamlingsplats för allehanda pennor, handskar, nycklar mm fortsätter hon.

För mer information om Marisa Fick-Jordaan eller designgallerian VarUnik vänligen kontakta vd, Sofia Stahl på sofia.stahl@varunik.se alt 08-410 167 60, 0760 930 676.

e-Varuhuset VarUnik handplockar kvalitativa och kreativa varor inom mode och inredning som du normalt kanske inte har tillgång till. Vi erbjuder dig bl.a. unikt designade barnmössor, necessärer och axelväskor samt ett stort utbud av personliga presenter. Allt tillverkas i mycket små upplagor av talangfulla svenska och utländska designers.