BVD

Designbyrån BVD skapar ny form för höstens Formex mässa

Pressmeddelande   •   Aug 14, 2012 14:00 CEST

Formex, Nordens största inredningsmässa, kräver sin form och förpackning. Och det har den fått. Designbyrån BVD står bakom uppdateringen av mässans nya höstkostym. Höstens tema, Nordic Charm, hyllar den blonda, enkla nordiska stilen kombinerad med färgstark och lekfull mönsterdesign. Det är en drömvärld av volymer där du aldrig vet vad som döljer sig bakom det du ser.

Mässor är en värld av drömmar som ska förmedlas. I årets Formex mässa andas atmosfären ett nordiskt lugn tillsammans med energi, optimism och lekfullhet. För en designbyrå är mässmiljön en stor utmaning där mässans olika utställare ska synas tydligt samtidigt som mässans kostym ska hålla ihop sitt tema och uttryck i alla kanaler och former.

Utmaningen i temat Nordic Charm var att få det oändliga arkivet av retromönster från nordisk form under 50-, 60- och 70-talet att samsas med varandra. Mönsterrikedomen skulle också dateras in i en modern, nutida form” berättar Carin Blidholm Svensson, CD på BVD.

Att skapa uppmärksamhet i stora mässhallar är en utmaning och därför valde vi att arbeta med mobiler som är tredimensionella och som kan vecklas upp i tvådimensionella ytor” fortsätter Kina Giesenfeld, AD på BVD.

”Och dessa mobiler skall både symbolisera möten mellan olika mönstervärldar, människor och personligheter men också skapa mötesplatser i den stora mässmiljön” säger Kina.  ”Mässor om inredning och form ska vara roliga och vi har strävat efter en lekfullhet” fortsätter hon.

Fler bilder från miljön inkommer till pressrummet fredag den 17 augusti då mässan har öppnat.

För mer information kontakta:
Carin Blidholm Svensson 0705 355 055, carin@bvd.se
Gunilla Orander 070 467 40 78, gunilla@bvd.se

Länk till Formex pressrum.

Formex äger rum 16-19 augusti på Stockholmsmässan. Formex är mötesplatsen för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration. Mässan anordnas två gånger per år med över 900 utställare, 25 000 fackbesökare och 800 medierepresentanter.

BVD är en design- och varumärkesbyrå som arbetar med strategiska designuppdrag för både små och stora företag, okända som världskända, tjänste- som varuproducerande. Vi ser design främst som ett strategiskt
marknadsföringsverktyg och vet att ett framgångsrikt projekt kräver inte bara exceptionellt hög kreativitet, utan också djupgående kunskap om marknadsförhållanden, affärsfokus och insiktsfull analys. Genom åren har vi genomfört en mängd framgångsrika designprojekt för ledande globala varumärken med konkreta och mätbara resultat.