Runius Design

Designcase med KTH-studenter

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2014 08:00 CET

Under den så kallade Momentveckan på KTH avslutade vi ett exklusivt samarbete med en grupp studenter inom området produktframtagning. Projektet har sammanfattats av reportervärdarna Nina Haskovec och Martin Isacsson:

Platsen är Teknikringen 33, närmare bestämt i STINGs lokaler. Snart är det dags för slutpresentation och de två grupperna förbereder sig. Men vi börjar från början.

STING står för Stockholm Innovation and Growth och är en inkubator som KTH har ett sammarbete med. Här ges forsknings- och innovationsbaserade företag möjligheten att växa och komma i kontakt med intressenter och näringslivet. Det är ett sådant företag som ligger till grund för Runius Designs case. Forskaren Adrian J. Cabezas Morales har, inom området luftreningssystem, utvecklat en revolutionerande teknik för att filtrera bort partiklar från utströmningsluften. Hela 99,85 % filtreras bort, något som han vunnit Stockholms Stads Innovationspris för. Nu återstår att få ut tekniken på marknaden, att hitta kunden som Adrian och Christian säger.

Här kommer studenterna in i bilden, fem till antalet och indelade i två projektgrupper, har de under två månader utvecklat varsin typ av dammsugare för att på bästa sätt presentera den nya tekniken för en potentiell kund. Fokus har legat på hur produkten ska se ut, inte på hur den bakomliggande tekniken fungerar.

Först ut är hemmadammsugaren, du vet en sån som du säkert har i ett skåp någonstans. Gruppen har satt upp tre ledord för sin design, den ska vara ny, flexibel och utstråla precision. Tanken är ungefär som en konceptbil, vars design faktiskt kan påminna om just dammsugare tillägger de. För att stödja sina påståenden presenterades undersökningar om vad som anses vara problematiskt med dagens maskiner.

När bilden på den slutgiltiga designen visas är det omöjligt att inte känna en viss wowkänsla, precis som utlovat är det helt nytt, lite futuristiskt. Utformningen är genomtänkt och vi får höra att den följer det Gyllene snittet. En fin återkoppling till naturen menar Christian Runius och påpekar att cyklontekniken, som Adrians luftreningsteknikteknik bygger på, även den kan kopplas till naturfenomen.

Nästa presentation handlar om framtidens industridammsugare. Här har ledorden istället varit robust, kvalité och pålitlighet. För att få en bild av befintliga produkter har gruppen studerat marknaden och bestämt sig för att utveckla en maskin med hög kapacitet. De har även tänkt på tålighet och att dammsugaren ska vara lätt att hantera samt manövrera. Miljöerna som dessa maskiner används i är ofta tuffa med högt slitage, därför är det viktigt med robusta material.

Även här känns slutdesignen väl genomtänkt, med enkla färgmarkeringar fås en tydlighet för reglagen som utformats med tanke på handskbeklädda händer. Stor vikt har lagts vid design av slang och hållare. Det vi ser framför oss är en robust, enkel och högst funktionsduglig industridammsugare.

Efter presentationerna kommer Christian och Adrian med några kommentarer och frågor. Samtliga inblandade verkar nöjda med projektet, inte minst Christian som gärna ser fler liknande projekt framöver. Runius Design erbjuder även möjlighet att göra sitt examensarbete hos dem för den som är intresserad.

Under eventets gång har studenterna besökt Christians kontor och fått handledning, projektet har i sig varit ganska fritt. De har haft några möten och bollat idéer, alla deltagare verkar överens om att deras handledare varit ett bra bollplank under projektet.

En annan stor lärdom är att ha fått se hur ett verkligt designcase kan se ut och att det faktiskt skiljer sig mindre än vad man kanske tror från det vi gör under utbildningen. För Lesya Luzhetska som nu går år 2 på Design och Produktframtagning, men började på öppen ingång, har projektet varit väldigt lärorikt. Med moodboards, marknadsundersökningar och konceptutveckling har eventet med Runius Design givit henne bästa tänkbara bild av vad som kan vänta om sisådär tre år.

Övriga studenter i projektet är från masterprogrammet Teknisk Design, blandat år 4 och 5. Jokern i leken har varit en student som just nu läser strökurser i matematik på KTH, han är utbildad inom industridesign med master i Jönköping och sökte genast projektet när han hittade det på nätet. Den höga kompetensen bland deltagarna märks väl i slutresultatet.

Kort sagt ett mycket lyckat event för Moment 2014 som givit deltagarna mersmak och en inblick i arbetslivet. Forskaren Adrian avslutar och säger; ingen har sett det här tidigare! Han verkar mycket nöjd med resultatet.

Text: Nina Haskovec och Martin Isacsson, reportervärdar Moment 2014
Bild: David Lagerholm

OM RUNIUS DESIGN

Runius Design är ett design- och innovationsföretag som hjälper sina kunder att utveckla produkter – Från idé till kommersiell produkt. Gå till vår hemsida för att se vår portfolio.

FRÅN IDÉ TILL FÄRDIG PRODUKT

Läs mer om processen att realisera en produkt i artikelserien Från Ax till Limpa skriven av Runius Designs VD Christian Runius.