Awapatent

Designskydd ratas av svenska företag

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2004 12:57 CET

Svenska företag är bland de sämsta i Europa på att skydda kommersiell design. Följden är att konkurrenter fritt kan kopiera attraktiva designlösningar. Det framgår av ny statistik från konsultföretaget Awapatent och EU-myndigheten OHIM.

Under 2005 genomförs regeringens stora satsning Designåret, ett projekt som bland annat ska lyfta fram och marknadsföra svensk design internationellt. Risken är dock att denna satsning leder till ökad kopiering och därmed förlorad konkurrenskraft för svenska företag. Vid en granskning av statistik från EU-myndigheten OHIM framgår nämligen att svenska företag slarvar med det som tidigare kallades mönsterskydd, att skydda kommersiell design.

– Ett företag som utvecklar en snygg och användarvänlig mobiltelefon måste skydda denna lösning för att behålla en konkurrensfördel. Detta är en självklarhet för exempelvis Nokia. Svenska företag tycks dessvärre inte ha uppmärksammat att det sedan snart två år finns ett europeiskt system för designskydd, säger Stefan Hjelmqwist, marknadschef på Awapatent.

Inte ett enda svenskt företag finns med på topplistan över designskydd i Europa. Sony Ericsson – som är främst bland de svenska företagen – är med sina 47 designskydd exempelvis rejält distanserad av Nokia, som har hela 265 registrerade designlösningar.

Registrerade designskydd vid den europeiska myndigheten OHIM:
För tabell, se här!

:
Stefan Hjelmqwist, marknadschef, Awapatent AB
Telefon: 040-98 51 60, mobil: 0708-86 87 97
E-post: stefan.hjelmqwist@awapatent.com

Bilder och övrig pressinformation gällande Awapatent finns i Bildbanken.

Awapatent AB är Europas näst största konsultföretag inom immaterialrätt (patentfrågor, design, varumärkesskydd), IT-juridik och biorätt. Awapatent har cirka 280 anställda och omsatte 413 MSEK under 2003. Kunder är bland andra svenska och utländska industriföretag. Huvudkontoret ligger i Malmö.