rotordesign Borås Designstudio Björk-Forth

Designstudio Björk-Forth från Borås ställer ut i Istanbul

Pressmeddelande   •   Maj 15, 2012 11:58 CEST

För första gången åker Boråsföretaget Designstudio Björk-Forth till Istanbul för att ställa ut på en av världens största hemtextilmässor, Evteks. Mässan pågår 16–20 maj och är den artonde i ordningen. Evteks är den näst största i världen inom sitt område med fler än 1 000 utställare fördelade på elva hallar på över 160 000 kvadratmeter.

I år är första året som Evteks har en separat designeravdelning på mässan.
– Vi blir kring femton internationella designstudior som ställer ut på mässan som främst har kunder från Turkiet och Mellanöstern. För oss på Björk-Forth innebär Evtek att vi tar ett stort steg in på en ny marknad. Den blir alltmer intressant eftersom Turkiet växer starkt som producentland, säger Magnus Forthmeiier, designer på Björk-Forth.

För mer information:
www.rotordesign.se

Designföretaget rotor startades 1997 i Borås som ett samarbete mellan textilformgivarna Pia O. Björklund och Magnus Forthmeiier samt keramikern Birgitta Swahn. Sedan starten har drivkraften varit att förena olika kompetenser i en gemensam kollektion med målet att göra vackra vardagsprodukter.
En av grundpelarna i rotors filosofi är att tillverka allt i Sverige. Det nära samarbetet med hantverkare och producenter samt att ta tillvara på det enorma kunnande som finns är viktigt. Att undvika långa transporter och värna om miljön är en självklarhet. Välkomna att ta del av vår kollektion.

Designstudio Björk-Forth levererar mönster och design till svenska och internationella tillverkare inom textil, tapet, keramik och vardagsföremål.