Lugnegård Design

Designstudio i norr bryter ny mark med modern hot-rod design

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2012 08:00 CEST

Från sin digitala verkstad bryter umeå-baserade designern Mikael Lugnegård ny mark med modern hot-rod design. Genom en modern arbetsprocess skapas en nytolkning av en amerikansk klassiker.

Det hela började med en enkel skiss av en sk hot rod som på några veckor förvandlades till en digital modell efter egen design. Mikael berättar att han ville göra något med personlighet och ett starkt uttryck där designglädjen och passionen fick komma i första rum. Med utgångspunkt i en A-ford och en Chevrolet small block V8 påbörjades designarbetet i 3D-programmet Maya.
Projektet var ett moment i att utforska en subkultur med dess hantverk och personligheter, att förstå en äldre konstruktion och varför den har spelat en sån avgörande roll i den amerikanska bilhistorien.
- Jag kan inte svetsa, forma plåt eller bygga en motor. Min verkstad är min dator. Där har jag fullkomlig frihet att realisera en avancerad design, här kan allt konstrueras och formges som om jag var en mästare i metall-arbete. Den traditionella fotostudion ersätts av ett renderingsprogram (bildberäkningsprogram), och för en bråkdel av kostnaden och med betydligt större flexibilitet kan riktigt schyssta bilder tas fram. Min arbetsprocess kan beskrivas som en blandning av industridesignmetodik och den designprocess som används inom film och tv-spel, jag tar det bästa från båda världarna och blandar fritt. - Mikael Lugnegård

Umeå baserade Lugnegård Design drivs sedan 2005 av Mikael Lugnegård, som är utbildad industridesigner och jobbar mot kunder som Scania, RED, reklambyråer och olika designuniversitet.
- Man dansar alltid till viss del efter kundens pipa, men som proffskreatör behöver man ta en paus ibland och skapa något eget, utan att tänka på ekonomi och att uppfylla andras visioner. Det är oerhört förlösande att ta sig tid att realisera de där ideérna som fått liv i bakhuvudet och tillåta sig själv att prova nya tekniker.

På sätt och vis blev det hela ett experiment i digitalt bildskapande. Istället för att göra klassiskt digitala bilder strävade Mikael efter att arbeta på samma metodiska sätt som en fotograf och skapa en look som påminner om äldre fotografiers speciella färger, brus och korta skärpedjup. Allt för att ge slutresultatet en fotografisk kvalitet. Inspirationen kommer från klassiska biltävlingar som Le-Mans och filmen med samma namn, med Steve Mcqueen i huvudrollen.

- Till skillnad från industritillverkade produkter uppskattar jag verkligen när man får en känsla av människan bakom ideén. När resultatet lyser av karaktär och personlighet.
Det var verkligen stimulerande att förkovra sig i den exponerade mekaniken och motorbygget, som i detta fall verkligen är bilens hjärta.
Hot rods och sedemera streets rods är en del av den amerikanska arbetarkulturen, det ville jag plocka upp och göra en egen tolkning av.”

På moderna koncept bilar handlar det ofta i väldigt hög grad om yta, men i det här fallet har Mikael lagt lika mycket tid på att göra en vacker och spännande motor.
- Det är ett element som sällan lyfts fram. På så sätt kan man sätta tekniken i fokus genom att paketera den på ett estetiskt tilltalande, och kanske lite annorlunda sätt.

För mer information, vänligen kontakta:
Mikael Lugnegård
Mail: info@lugnegarddesign.com
Telefon: 076-771 86 86

Sedan 2005 har Umeå baserade Lugnegård Design skapat hög kvalitativ koncept design och idévisualisering. Med en väl utvecklad process och "signature style" produceras avancerade koncept till kunder som exempelvis SCANIA & RED. Lugnegård Designs styrka ligger i att målmedvetet skapa och kommunicera koncept som inspirerar, tänjer på samt förnyar redan starka varumärken. För mer information om Lugnegård Design, besök www.lugnegarddesign.com, följ @Lugnegarddesign på twitter eller gilla på www.facebook.com/mikaellugnegarddesign