Destination Uddevalla sponsrar Bohusracet

Pressmeddelande   •   Nov 25, 2011 12:50 CET

Uddevalla satsar på segling i sommar

Seglingstävlingen Bohusracet förväntas växa och Destination Uddevalla går in som samarbetspartner till tävlingen, tillsammans med många andra starka partners. Den 29 juni startar båtarna från Uddevalla men redan dagen innan, torsdagen den 28 juni, förväntas hela hamnen fyllas med segelbåtar.

Pantaenius Bohusracet är en shorthanded tävling som startar i Uddevalla och har målgång i Smögen. Det är Nordens största distanskappsegling för kölbåtar med endast två besättningsmän. Tävlingsformen är populär och anses vara en riktig utmaning för deltagarna. Starten går strax norr om Rödön och runt hela Byfjorden finns många fina utkiksplatser. Arrangörer är Uddevalla klubben SS Viken-Ägir.

Nytt inför 2012 blir en Tune-up race inne i Byfjorden med start vid Rödön kl. 16.00 den 28 juni. Denna tävling är ett sätt för besättningarna att trimma sig och sina båtar samtidigt som man som åskådare bjuds på ett tight race. Viken Ägir och Destination Uddevalla planerar även för ett seminarium för allmänheten om segling. – Vi ligger fortfarande i startgroparna inför evenemanget och vårt samarbete, berättar Annelie Nithander på Destination Uddevalla, men vi planerar att redan 2012 ha något publikt arrangemang och något för företagen. Så mycket kan jag i alla fall avslöja säger Annelie.

Destination Uddevalla ser tävlingen som en kanal för att marknadsföra Uddevalla som ett maritimt centrum. ”Uddevalla har en fantastisk arena för segling sett ut publiksynpunkt och på sikt hoppas vi på att kunna utveckla både publika arrangemang och mötesaktiviteter för näringslivet i anslutning till tävlingen” säger Annelie Nithander på Destination Uddevalla.

Fakta Bohusracet

Bohusracet är Nordens största shorthand kappsegling och arrangeras årligen av Uddevallaklubben SS Viken Ägir. Huvudsponsor är Pantaenius båtförsäkringar. Shorthand betyder att man får vara endast två personer ombord på båtar där man normalt är många fler.

Racet, som i år arrangerades 1-2 juli och tog mellan 27-45 timmar att segla, startar i Uddevalla, seglas söderut till Marstrand, vänder norrut och följer Bohusläns kustlinje upp till Norge, där man vänder söderut igen för att gå i mål i Smögen

För mer information:

www.pantaenius.se

annelie@destinationuddevalla.com

Kontakta nedanstående för ev. bilder.

Annelie Nithander

annelie@destinationuddevalla.com

För mer information kontakta:

Annelie Nithander

0733-225550*