Destination Uppsala AB

Destination Uppsala har Sveriges bästa turistsajt

Pressmeddelande   •   Jan 24, 2014 06:30 CET

Igår kväll korade Internetworld vinnarna av årets bästa sajter under Topp100-galan i Stockholm. Destination Uppsala, som lanserade sin nya destinationswebb i mars, vann det prestigefyllda priset ”Årets turistsajt”.

– Vi är jätteglada! Ambitionen har hela tiden varit att utveckla Sveriges bästa destinationssajt och att nå det målet är fantastiskt, säger Tiina Mykkänen, VD Destination Uppsala.

Redan i december utsåg Internetworld årets 100 bästa sajter i 17 kategorier. Destination Uppsala presenterades då som en av de fem bästa destinationssajterna i Sverige. Under Topp100-galan, som igår hölls på Nalen i Stockholm, presenterades samtliga vinnare av titeln "Sveriges bästa sajt" inom respektive kategori.

Uppsalaföretagen Phosworks har designat och nearU har programmerat webben som Destination Uppsala lanserade i mars 2013. Med nytänkande design och anpassningsbar teknik har besökarna fått möta en modern Uppsalaupplevelse i digitalt format.

– Allt fler använder mobil teknik för att söka inspiration och boka resor, det är viktigt för oss att möta deras behov. Vårt uppdrag är att marknadsföra Uppsala och webbplatsen ger oss chansen att visa upp stadens utbud för besökare, avslutar Tiina.

Juryns motivering lyder: Med ett bra innehåll i snygg förpackning går det uppenbarligen att med små medel slå världen med häpnad. Uppsalas nya, responsiva turistsajt har en smart design och fungerar mycket bra i mobila enheter. Texter och bilder är av hög kvalitet och all information nås inom ett par klick. Resultatet är ett stort lyft för en stad som, bortsett från universitet, brukar ha svårt att profilera sig. Destination Uppsala är därför Sveriges bästa turistsajt år 2013.

Internetworld.se är platsen för analyser och kommentarer av nyheter och trender inom digital kommunikation och digitala affärer. Topp100 är galan då människorna bakom Sveriges 100 bästa sajter samlas och vinnarna utses.

För mer information, kontakta gärna:
Tiina Mykkänen, VD, Destination Uppsala
018-727 48 05, 0707-22 93 93, tiina.mykkanen@destinationuppsala.se

Stefan Petterson, Marknads- och försäljningschef, Destination Uppsala
018-727 48 28, 072-222 87 28, stefan.pettersson@destinationuppsala.se

Destination Uppsala har som huvuduppgift är att sälja och marknadsföra destinationen Uppsala. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Uppsala som besöksmål; öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen.

Bland annat ansvarar bolaget för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens Turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.