Lifecap AB

Det är gott med en kall öl i sommarvärmen, men vilka risker tar du?

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2009 17:39 CEST

Alkohol påverkar hjärnan och vårt belöningssystem. Dopaminutsöndringen påverkas av alkoholintag, det får oss att känna oss lugna och behagliga till mods. Även hjärnans serotoninsystem påverkas, vilket får oss att känna oss glada och mer sällskapliga. Så länge alkoholintaget är kontrollerat upplever vi bara trevliga följder, vi blir mer frispråkiga och sällskapliga, det blir lättare att umgås. De flesta antidepressiva preparat är serotoninhöjande. Tyvärr anpassar sig hjärnan vid regelbundet intag av alkohol. Den blir mindre känslig för dopamin, och den frisätter mindre av substansen. I frånvaro av alkohol blir koncentrationen av dopamin i hjärnan för låg, vilket i förlängningen kan leda till depressioner. Kroppen minns att alkohol hjälpte till att skapa ett bättre mående. Det här gör att vi, kanske omedvetet, tar ett extra glas. Så här i semestertider är det lätt att det blir alkoholhaltiga drycker dagligen, utan att vi reflekterar så mycket över det.

På Life CaP Centret ökar vårt kundunderlag efter sommaren, människor mår dåligt när de ska återgå till normala vanor efter sommarens utsvävningar. Det här inträffar långt innan man utvecklat ett beroende för alkohol. Symptomet går att åtgärda utan mediciner, men risken för att du drabbas av en annan typ av beroende än det av alkohol är stor, om du träffar på en okunnig läkare i din iver att komma ur ditt dåliga mående. Många läkare skriver ut beroendeframkallande mediciner för att döva ångest och lindra depressioner. På Life Cap Centret Lindormsnäs samarbetar vi med läkare som är kunniga i beroende frågor, och som enbart skriver ut den här typen av preparat som en krycka under en övergångsperiod. Behovet av alkohol är ett symtom på ett underliggande problem och kunniga läkare inser att lösningen är att hitta och hantera det underliggande problemet. Här brukar en kartläggning vara till stor hjälp för att hitta orsaken och kognitiva samtal en lösning för att avhjälpa problemet. Är du orolig för att du eller någon närstående är i riskzonen, ring vår programansvarige Jörhan Pienitzka på telefon 08-54595943. Och du, numera finns riktigt god alkoholfri öl, varför inte testa det nästa gång?

Life CaP erbjuder individuella samtal och program. Vi utbildar även terapeuter och erbjuder en rad kurser t.ex. ledarskaps-, relations, kvinno- och livskvalitetskurser. Vårt syfte är att hjälpa människor att må bättre i olika skeden av livet. Här arbetar ett nätverk av olika kompetenser och vår önskan är att förebygga dåligt mående. Vi är religiöst och politiskt oberoende. Verksamheten är kvalitetssäkrad enligt ISO 9001:2000.

Life CaP har även en jourtelefon som bemannas av utbildad terapeut med tystnadsplikt. Slå en signal till 0900-107 10 10 (samtalet kostar 15 kronor per minut).

Elin Thimon

Marknadsansvarig Life CaP Centret Lindormsnäs AB