C3 Scandinavian Lifestyle

Det är resultatet i koppen som räknas

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2010 07:30 CEST

Fem nya heta smaker på kaffekapslar från Löfbergs Lila samt ny het kapselmaskin från C3 Caffitaly

Att använda kapslar för att göra kaffe blir allt mer populärt och har seglat upp som det nya sättet att göra gott kaffe.  Enkelt och snabbt får man en kopp kaffe av mycket hög kvalitet. Nu lanserar Löfbergs Lila fem nya kaffekapslar med spännande smaker. Unikt för Löfbergs Lila är att man har kapslar både för espresso och bryggkaffe.

Löfbergs Lila och Empire lanserar nu sitt koncept med kapselmaskiner och kaffekapslar i Norden och Baltikum. Caffitalysystemet har sålts i mer än 1 miljon exemplar i Europa och försäljningen av kapslar närmar sig 1 miljard per år.

De fem smakrika nyheterna från Löfbergs Lila innefattar tre sorters espresso och två sorters bryggkaffe i kapselform:

• Black Intense – en balanserad espresso med kraftfull arom
  • Blue Storm – en mycket fyllig espresso med intensiv fruktig eftersmak – utmärkt med mjölk
  • Pink Tornado – en traditionell och fyllig espresso med lång eftersmak
  • Golden Festival – ett elegant bryggkaffe med fruktig arom
  • Orange Peak – ett mörkt och kraftfullt bryggkaffe

- Vi storsatsar nu på kaffekapslar som är ett enkelt sätt att alltid få ett perfekt resultat i den färdiga koppen. Kapslarna ger rätt dosering för en kopp varje gång och man får ett färskbryggt och smakrikt kaffe på bara några sekunder. Med kapslarna kan alla snabbt och lätt göra en kopp espresso eller bryggkaffe i världsklass, säger Björn Norén, försäljningsansvarig för kaffekapslar på Löfbergs Lila.

De nya kaffesorterna är speciellt framtagna för att leva upp till svenskarnas höga krav på gott kaffe.

Blandningarna kommer från högväxta kvalitetskaffen odlade i Brasilien, Centralamerika, Östafrika och Indien. Rostningarna är anpassade till respektive bönas unika egenskaper, vilket får fram utsökta smaker och aromer.

Kapselmaskinen till Löfbergs Lilas kapslar är kompakta och användarvänliga C3 Caffitalysystem - italiensk innovation från Empire.

Maskiner:  Nautilus, M1 eller M2.

Nautilus är försedd med en mjölkskumningsfunktion där man använder ånga för att skumma mjölken.

M1 och M2 har fördelen med förprogrammerade knappar som möjliggör en espresso eller en bryggkaffe med ett enkelt knapptryck. Dessa maskiner är också mkt kompakta.

Maskinerna har ett rekommenderat cirka pris om 1995kr.

- I höst lanseras C3 M2 kapselmaskin som är den tredje modellen i serien med ett än mer användarvänligt interface och möjlighet att "customize" maskinen då man kan byta "skal" i fronten. Maskin marknaden för detta segment har tredubblats under det senaste året så allt fler konsumenter får upp ögonen för detta smidiga sätt att göra kaffe, säger Ulf Bork, brandmanager C3. Vi känner oss stolta och glada för samarbetet med Löfbergs som är en garant för det viktigaste av allt; Resultatet i koppen!

Maskinerna och kapslarna kommer att finns till försäljning i dagligvaru- och vitvaruhandel. Kapslarna säljs även via Löfbergs Lilas webbshop.

- Vi tror att kaffekapslarna kommer att fortsätta sitt segertåg även i Sverige. Vi svenskar är ju både ett av världens mest kaffedrickande folk plus att vi har ett stort intresse för ny teknik och nya innovationer, säger Björn Norén.

För ytterligare information kontakta:

Björn Norén, försäljningsansvarig kapslar Löfbergs Lila, 0701-82 78 37, bjorn.noren@lofbergslila.se

Ulf Bork, Brandmanager C3, 08-58630481

ulf.bork@empire.se

Om Löfbergs Lila:

Löfbergs Lila grundades 1906 och är idag ett av Nordens största kafferosterier. Företag är fortfarande familjeägt, nu i tredje och fjärde generationen. Huvudkontoret och ett av rosterierna ligger i Karlstad. Ytterligare ett rosteri finns i Viborg i Danmark. Löfbergs Lila äger också Kobbs te. Företaget har 200 anställda och omsätter cirka en miljard. De senaste åren har Löfbergs Lila stärkt sin position på marknaden, bland annat genom sitt engagemang för socialt ansvar och sina insatser för en bättre miljö. Löfbergs Lila är idag en av Europas största importörer av ekologiskt och rättvisemärkt kaffe och landets ledande leverantör till restauranger, kaféer och företag. Löfbergs Lilas export ökar kontinuerligt. www.lofbergslila.se

_____________________________________________________________________________________

C3 distribueras av Empire AB som är en tillväxtkoncern som skapar, förvärvar och utvecklar märkesvaror inom hem och hushållsprodukter åt konsumentmarknaden och profilmarknaden (företagsmarknaden). I vårt sortiment finns dryckesmaskiner, hushållsprodukter, hårvårdsprodukter med välkända Varumärken som SodaStream - BaByliss – Cuisinart - C3 - Caffitaly.