Nyhetsbrevet Vi Resenärer

Det är värre än så, välj expressbuss eller flyget!

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 09:29 CET

Trafikverket ger rött för fler tåg i tid.  Foto: Banverket

Trafikverket, som ansvarar för landets järnvägsnät, varnar för ytterligare problem för oss resenärer. ”Det är lika bra att vara ärlig. Järnvägens punktlighet kommer inte att förbättras”, sade Lena Erixson, ställföreträdande generaldirektör för Trafikverket, vid ett seminarium den 10 november 2010.

Men det är värre än så. Det är inte bara infrastrukturen som är eftersatt utan det gäller också anskaffning och underhåll av fordon.

SJ har inte förutsett den tekniska livslängden på flaggskeppet, X2000. Därför har X2000-servicen på linjerna Jönköping-Stockholm, Karlstad-Stockholm och Falun-Stockholms ersatts med IC-service och vissa fall med regionaltågsservice helt utan servering.

SJ beställde för två år sedan 20 nya snabbtåg för planerad leverans i år. I ett pressmeddelande den 22 maj 2008 sade SJ:s vd Jan Forsberg: ” De nya tågen tillgodoser resenärernas höga krav på komfort och service. Dessutom är det glädjande att tågen levereras så snabbt,” Nu säger SJ att tågen kommer först om ett år.

Denna leveransförsening inträffar samtidigt som SJ renoverar den gamla fordonsparken av sedvanliga lok och vagnar, de så kallade IC-tågen.

Den enda fordonsmodell som fungerar bra för SJ är dubbeldäckarna.  Från mitten av december ersätter de IC-tågen på linjen Stockholm-Örebro-Göteborg.  Det innebär att de som väljer denna väg mellan Stockholm och Göteborg tvingas åka i en komfort som är avsedd för korta resor och i tåg där serveringen består av automater som inte alltid fungerar. SJ definierar därmed denna sträcka som regional trafik!

Att minst 10 % av SJ-tågen är försenade mer än fem minuter och betydligt fler av X2000-tågen kan tyckas vara överkomligt men kan vara förödande för de resenärer som ska byta tåg under resan. Anslutande tåg väntar i regel högst 10 minuter. En försening, på säg 15 minuter, kan för en resenär leda till flera timmars försening innan han eller hon är framme.

Innan Trafikverket fått ordning på infrastrukturen och SJ på sin fordonspark är varje resa ett lotteri. Kommer tåget fram i tid? Hinner jag med anslutande tåg? Får jag den service ombord jag beställt? Om tåget havererar på linjen, vilken hjälp får jag då? Kan jag bli inlåst i timmar?

Under vinterns tågkaos fungerade flyget och expressbussarna mycket bättre än tågen enligt den utredning som gjorts.  Vårt råd till de som inte vill ta bilen i vinter är att ta reda på om resan kan ske med expressbuss eller flyg. Om inte, ta tåget, men räkna med att förseningar och andra problem kan uppstå.

Jan-Åke Bosell
Trafikskribent

PS Övriga tågbolag, som bl a Tågkompaniet, Arlanda Express och Öresundståg, har inte sammma akuta fordonsläge.

Erbjudande: Aktuellt nummer av tidningen Vi Resenärer för endast 35 kr. Sänd ett mail till www.vireser.se

Idégruppen Vi Resenärer har i över 15 år bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi har över 15-års erfarenhet bakom oss och har under årens lopp samlat på oss en unik kunskap om att vara konsument inom kollektivtrafiken jämfört med att åka bil. Mer information finns på www.vireser.se