Billberg Entertainment Ltd

Det australiensiska stjärnskottet Jacob Butler kommer till Stockholm den 24-25 oktober

Pressmeddelande  •  2012-09-21 15:05 CEST

Jacob Butler
Album : Reason
Skivbolag :Billberg Entertainment/Border Music
Utgivningsdatum : Singel 1 Oktober och Album 15 november

Australiensiska singer songwritern Jacob Butler ger i höst ut sitt debutalbum ”Reason”, i Europa med release den 15 november i Sverige. Den 1 oktober släpps ”Come My Way”, som är första singel från albumet.
Då Jacob Butler 2009 gav ut sin debut-EP ”Coma” på eget bolag 2009, gick titellåten direkt in på nionde plats på den Australiensiska försäljningslistan. Låten spelades på över hundra radiostationer och användes i TV-serien ”Neighbours” och Butlers jämfördes bl.a med Neil Finn. TV-stjärnorna Pippa Black och Sweeny Young medverkade i videon som gjordes till låten och även den fick stor mediaexponering.
Året efter medverkade Jacob Butler med den otroligt starka låten ”Mind Waltz” i den Nashville-baserade låtskrivartävlingen ISC, där juryn bestått av artister/producenter som The Cures Robert Smith, U2 och Steve Lillywhite. (Kasey Chambers, Kimbra och Eskimo Joe har tidigare medverkat i den tävlingen). Jacob Butler gick hem med finalplats och jämfördes där med allt ifrån Angus and Julia Stone, Elliott Smith och Augie March.
2011 spelade han in debutalbumet ”Reason” tillsammans med producenten Richard Stoltz (Kanye West, Bodyjar m.fl) och resultatet blev en makalös trans-Atlantic gitarrdriven power-pop som verkligen framhäver Jacob Butlers styrka som låtskrivare!
Den 25 oktober har Australiensiska ambassaden ordnat en mottagning med anledning av att Jacob Butler kommer till Sverige. I samband med hans Sverige-vistelse finns han också tillgänglig för intervjuer.

Man kan även se honom på den australiensiska  baren  Boomerang  Bar i Stockholm den 24 oktober för en akustisk spelning.

Liza Berthelsen/Border Music Stockholm

liza@border.se

For more information contact us at billberg.entertainment@gmail.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom