Uppsala studentkår

Det behövs fler studentbostäder!

Pressmeddelande   •   Aug 23, 2012 09:42 CEST

Idag släpper SFS, Sveriges förenade studentkårer, sin årliga bostadsrapport. Som vanligt är det dystra siffror för utbudet av studentbostäder i de stora studentstäderna, och Uppsala är inget undantag. Uppsala studentkår skriver idag också på debattsidorna i Uppsala Nya Tidning för att tydliggöra att det behövs fler studentbostäder.

–        Bostadsbyggandet måste öka, det är inte hållbart som det ser ut i dagsläget. En del studenter måste flytta gång på gång mellan olika bostäder, säger Magnus Olofsson, vice ordförande med studiesocialt ansvar vid Uppsala studentkår. – Det kan också hända att studenter tackar nej till sin studieplats på grund av bostadssituationen, säger Magnus Olofsson.

Uppsala studentkår arbetar idag med bostadsfrågan på flera plan tillsammans med flera parter. Bland annat genom arbete med portalen studentboet.se och förmedling av korttidskontrakt.

–        Vi gör allt vi kan för att underlätta för studenter att hitta bostad, bland annat genom flera projekt som ska göra det lättare att hitta lägenheter eller rum att hyra. – Men samtidigt hade det inte behövts om det hade funnits ett tillräckligt utbud av bostäder, en andrahandsmarknad är inte lösningen på bostadsbristen, säger Magnus Olofsson.

–        Som det ser ut nu kommer det att vara ett stort tryck på lägenheter till terminsstart, igen, säger Markus Jonegård, bostadsansvarig vid Uppsala studentkår.

Läs:
SFS Bostadsrapport.

Uppsala studentkårs debattartikel: Bostadsbristen är ett problem

För ytterligare information, kontakta:
Magnus Olofsson, vice ordförande med studiesocialt ansvar, Uppsala studentkår
Telefon: 018-480 31 03 alt. 0761-09 80 03