Teaterförbundet

”DET BLIR INTE FLER ROLLER I EN SHAKESPEAREPJÄS FÖR ATT A-KASSAN FÖRSÄMRAS”

Pressmeddelande   •   Nov 27, 2006 14:02 CET

Den 24 november diskuterades konsekvenserna av a-kasseförslaget för kulturområdet och –kulturverksamma i riksdagen.

–kulturverksamma i riksdagen.

Ledamoten i kulturutskottet Nikos Papadopoulos (s) hade ställt frågan om konsekvenserna för kulturområdet till kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth (m).

-Det är känt i alla kretsar, tyvärr vill jag säga, att a-kassan har fungerat som smörjmedel för kulturen, och det var inte tanken, sa ministern bl a i ett av sina inlägg i debatten.

Ytterligare två s-riksdagsledamöter gav sig in i debatten och Leif Pettersson anförde:

-Det är tvärtom så att med den här politiken riskerar vi mångfalden inom kulturen. Mångfald riskerar att bli enfald. Pettersson citerade Teaterförbundets ordförande Anna Carlson, från mötet med riksdagens kulturutskott: "Det blir inte fler roller i en Shakespearepjäs för att a-kassan försämras".

Kulturministern delade uppfattningen att kulturarbetsmarknaden är speciell och”att det pågår en diskussion inom departementet. Vi är medvetna om att det är en speciell situation". Några konkreta åtgärder redovisade kulturministern inte men antydde att det kunde komma sådana i budgetdebatten om kulturområdet i mitten av december.