MINT AB

Det borde finnas regler blir långfilm

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2014 13:23 CET

Produktionsbolaget MINT står bakom filmatiseringen av ungdomsromanen Det borde finnas regler. Boken är skriven av Lina Arvidsson (Gilla förlag 2012) och blir regissören Linda-Maria Birbecks långfilmsdebut.

Det borde finnas regler handlar om Mia och Mirjam som är 14 år och bor i en aptrist håla, det finns inte ens en flygplats. De är inte särskilt vuxna men övar på att bli det. Mirjam tjuvstartar med att få ihop det med en äldre man som säger att han älskar henne. Mia har en pappa som dricker lite för mycket. Det är tur att de har varandra och deras supersmarta kompis Karl som vet nästan allt.

Det borde finnas regler är en berättelse med humoristisk ton om tre 14-åringar som leker lika mycket som de försöker förstå vad det innebär att bli vuxen. säger filmens producent Helene Mohlin.

Filmen finansieras med produktionsstöd från Svenska Filminstitutet och Film i Skåne och spelas in i Malmö med omnejd sommaren 2014. Premiär våren 2015. Casting för filmen pågår.

Manus och Regi: Linda-Maria Birbeck

Producenter: Helene Mohlin och Leif Mohlin

Produktionsbolag: MINT ab

www.mint-ab.se