i2G

Det första självraderande USB-minnet

Pressmeddelande   •   Nov 30, 2011 11:16 CET

Nu finns det ett USB-minne som raderar sig självt efter 24 timmars inaktivitet. Det gör att digital information som okontrollerat driver omkring begränsas. Det går så att säga inte längre att hamstra digital bra-att-ha-information. På så sätt ökar tryggheten och kontrollen för företag och organisationer. Vid varje radering av minnet minskar även risken för att virus och annan skadlig kod sprids.

Säkerhetsföretaget I2G blir återförsäljare för det unika USB-minnet som heter SecuriRAM. Det är Lundaföretaget Business Security som står för tillverkningen.

”Vi har under en tid haft en ökad efterfrågan från kunder som även vill kunna hantera och distribuera sina digitala kryptonycklar på ett säkert sätt, med vetskapen att lagringsmediet raderas helt och hållet utan att lämna några spår från tidigare kryptonycklar. Det känns därför kul att kunna erbjuda våra kunder SecuriRAM som en lösning för dessa kunder”, säger Björn Edman, säkerhetskonsult på i2G.

Som en del av säkerhetsarbetet säljer i2G hårdvarukrypterade lagringsmedia och produkter för RFID-blockering. Se vidare på produktsidorna www.kryptoprodukter.se samt www.idProtect.se.