Prevent

Det funkar! Se människan bortom funktionshindret

Pressmeddelande   •   Nov 21, 2006 17:07 CET

Med boken Det funkar! Se människan bortom funktionshindret vill arbetsmarknadens parter öka förståelsen för att alla behövs på arbetsmarknaden. Boken innehåller intervjuer med personer som är funktionshindrade samt lagar, parternas synpunkter och krönikor.

I Sverige uppger var femte person mellan 16 och 64 år att de har ett funktionshinder eller funktionsnedsättning. Över hälften av dem anser att det hämmar deras arbetsförmåga. Det framkommer i rapporten Funktionshindrades situation på arbetsmarknaden - 4:e kvartalet 2004 som har tagits fram av Arbetsmarknadsstyrelsen och Statistiska centralbyrån.

Birgitta Frejhagen är en av dem som medverkar i boken. Hon lider av dyslexi. I dag är hon vd för utbildningsföretaget Infokomp och sitter i styrelsen för Skolverket.

- Det är en fördel med en chef som har ett funktionshinder och som är öppen med sitt problem. Då kan chefen i sitt speciella underläge få förtroenden om andras hinder, säger hon.

Kristoffer Olofsson har en annan historia att berätta. När han skadades svårt i en mc-olycka kändes det som om drömmen att bli körskolelärare hade gått i kras. Men efter en vecka på sjukhuset kom chefen och sa att jobbet fanns kvar och bilen väntade. Och i dag är han tillbaka.

- Jobbet betyder hur mycket som helst. Det är verkligen viktigt att arbetsgivaren är rädd om sina anställda.

Ofta är det okunskap som gör att man avbryter kontakterna när det verkar hopplöst att återgå i jobb, menar han.

Det funkar! kostar 250 kronor exklusive moms och går att beställa via www.prevent.se/bokhandel.

För ytterligare information kontakta:

Monica Lörnbo, projektledare, tfn: 08-402 02 45,
Torbjörn Uhlin, författare, tfn: 044-24 58 01 eller
Sofia Thorsson, vikarierande informatör, tfn: 08-402 02 52.