Kristdemokraterna, KD

Det går att både sänka skatter och satsa på välfärden

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 11:12 CEST

- Jag vill särskilt lyfta fram satsningen på pensionerna i budgeten. Nu har vi fått allianspartierna med oss på en satsning på just denna grupp, något den förra regeringen aldrig lyckades med. Ofta handlar det om kvinnor över 75 år. Det är den grupp i vårt samhälle som under lång tid har haft den klart sämsta ekonomiska utvecklingen. Få röster höjs för dessa kvinnors situation. Här ligger kanske det största jämställdhetspolitiska misslyckandet.

Det sa Stefan Attefall, kristdemokraternas gruppledare i riksdagen och ordföranden i riksdagens finansutskott, under dagens riksdagsdebatt där statsbudgeten för 2009 presenterades och fortsatte:

- Kristdemokraterna drev i opposition en hård kritik mot att socialdemokraterna negligerade de sämst ställda pensionärernas situation. Nu gör alliansregeringen den största satsningen på den här gruppen sedan det nya pensionssystemet kom på plats. Skattesänkningen för dessa uppgår till över 200 kronor per månad. Tillsammans med den vanliga årliga uppräkningen av pensionen blir det nästa år över 500 kronor mer per månad för de pensionärer som har den lägsta pensionen. Efter skatt.

- Vi kan också se hur de genomsnittliga pensionerna höjs snabbare nu än tidigare beroende på att pensionssystemets är kopplat till hur sysselsättningen utvecklas. Ju fler som arbetar, ju mer stiger pensionerna. 2005, när socialdemokraterna ledde landet, steg pensionerna med i genomsnitt 167 kronor per månad. Nästa år stiger de i genomsnitt med 500 kronor per månad. Vi kristdemokrater är glada över allt detta. Men vi vill gå vidare. Vi vill genomföra ytterligare skattesänkningar för alla pensionärer, fortsatte Attefall.

- Det var oerhört länge sedan en svensk regering lagt ett lika omfattande reformpaket som det som presenteras idag. Tandvårdsreformen, psykiatrin, förskolan, vårdnadsbidrag, rättsväsende, forskning, infrastruktur, sjukvård och äldreomsorg är områden som alla får mer resurser - samtidigt som skatterna för vanliga löntagare och företagare sjunker. Den här regeringen har visat att det går att både sänka skatter och satsa på välfärden!

Stefan Attefall
riksdagsledamot (kd), ordföranden i riksdagens finansutskott

Catrin Rising
pressekreterare