Det går att förbättra kvinnors löner med politisk vilja

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2006 15:58 CET

Mellan år 2000 och år 2005 ökade kvinnors andel av mäns löner i Göteborgs Stad från 85,4 procent till 89,8 procent.

- Det visar att det går att rätta till lönediskrimineringen på grund av kön om bara den politiska viljan finns. Majoriteten har genom att anslå mer pengar än avtal och en aktiv lönepolitik lyckats höja de felavlönade kvinnornas löner, säger Eva Olofsson (v), kommunalråd med rotelansvar för jämställdhet.

- Att män fortfarande tjänar mer än kvinnor i kommunen beror på vår könssegregerade arbetsmarknad. Män är överrepresenterade på tjänsterna med hög lön och i yrkena med de lägsta lönerna jobbar nästan enbart kvinnor. Kommunen måste utmana föreställningarna om manliga och kvinnliga yrken för att uppnå det prioriterade målet att verksamheterna på alla nivåer bättre skall spegla befolkningsstrukturen i Göteborg, fortsätter Eva.

Vänsterpartiet nöjer sig inte med att kvinnor kommer ikapp män lönemässigt. Nu vill partiet ta tag i kvinnors arbetsvillkor.

- Nu gäller det att behålla den aktiva lönepolitiken så att kvinnor inte tillåts halka efter igen. Nästa stora fråga är att minska timanställningarna och omvandla tjänsterna till fasta heltidstjänster med möjlighet till deltid, avslutar Eva.

För mer information kontakta:

Eva Olofsson (v)
Kommunalråd med rotelansvar för jämställdhet
eva.olofsson@stadshuset.goteborg.se

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -