Exportrådet

Det går bra för svenska företag i östra Kina

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2003 10:23 CEST

Exportrådet i Shanghai har tagit fram en rapport om läget bland de svenska företag som finns på marknaden i östra Kina. Syftet med rapporten är att kartlägga hur många företag som har etablerat sig i regionen och se hur det går för dem, vilka förväntningar de har på marknaden framöver, varför de valde att etablera sig i just östra Kina och hur deras etablering gick till.

Under första halvåret 2003 genomförde Exportrådet en marknadsundersökning bland svenska företag med sammanlagt 70 svenska företag som har etablerat sig i östra Kina det vill säga Shanghai samt kringliggande provinserna Zhejiang, Jiangsu samt Anhui.

Kina fortsätter att vara en viktig marknad för svenska företag, och gick första halvåret 2003 om Japan som Sveriges största exportmarknad i Asien. Det i kombination med att Kina inom loppet av ett år blev medlem i WTO, fick olympiska spelen i Beijing 2008 samt världsutställningen i Shanghai 2010, har bara ökat intresset för Kina i allmänhet och östra Kina i synnerhet. En jämn ström av svenska företag kommer till östra Kina varje år för att etablera sig på marknaden och de gör det framgångsrikt. Runt 40 procent av de bolag som har etablerat sig de senaste fem åren är små- och medelstora företag och en stor majoritet av dessa tjänar idag pengar i Kina.

- Undersökningen tar en gång för alla död på myten att de allra flesta företag som etablerar sig i Kina inte tjänar pengar. Av de intervjuade företagen svarade nästan 85 procent att de går med vinst. En majoritet av de företag som etablerat sig de senaste fem åren gjorde break-even eller gick med vinst redan inom 1-2 år efter det att de etablerade bolag i Kina, säger Fredrik Hähnel, chef för Exportrådet i Shanghai.

För ytterligare information och för att ta del av rapporten kontakta:
Fredrik Hähnel, chef för Exportrådet i Shanghai, tel: +86 21 6474 3533 mailto:fredrik.hahnel@swedishtrade.se
Helena Olsson, informatör Exportrådet, 08-783 86 93, 0708-81 86 93

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/pressinformation.