Anagram

Det gulliga pojkslemmot äntligen till Malmö

Pressmeddelande   •   Sep 23, 2014 11:54 CEST

David Wibergs föreställning Det gulliga pojkslemmot mottogs med jubel av recensenterna när den sattes upp i Stockholm i våras. Den 6 november får Malmöpubliken en exklusiv möjlighet att se pjäsen innan den gästspelas på Dramaten våren 2015.

Efter att ha gått till grunden med sin inre tonårstjej Linnea i succéföreställningarna Svart tulpan och Dagboksanteckningar från ett källarhål, gör nu skådespelaren, författaren, konstnären och före detta Varanteaternmedlemmen David Wiberg upp med sin inre gubbe.

Möt den bedagade Malmöförfattaren Manne Törnlund, vedergällaren Niels och Linnea – som blivit 21 år och börjat teckna serier – i en svart och humoristisk föreställning om havererad manlighet och längtan efter att vara en tydlig person.

– Idén dök upp när jag för ett par år sedan gestaltade en sexistisk författare på Uppsala stadsteater och slogs av hur obehagligt lustfyllt det var att ikläda mig rollen som pompös gubbe, säger David Wiberg.

– Det påminde mig om den bild jag som konstnärligt orienterad 20-åring hade av mig själv som medelålders man. Influerad av färgstarka jättegubbar som Ulf Lundell, Cornelis Vreeswijk och Charles Bukowski, såg jag framför mig hur jag skulle förvandlas till en sexuellt utlevande, framgångsrik man som med charmig pondus rörde sig i såväl publika som privata rum.

Det gulliga pojkslemmot utspelas i Malmö och rollfiguren Manne är bland annat inspirerad av Mikael Wiehe och Jacques Werup.

– Därför känns det som om föreställningen kommer hem när den nu sätts upp i Malmö, säger David Wiberg.

Vad: Det gulliga pojkslemmot. Föreställning av och med David Wiberg i regi av Paula Stenström Öhman.
Var: Palladium, Malmö.
När: 6 november.
Extra! Efter föreställningen följer ett samtal om kulturmannen, jämställdhet, genus och könsroller, med Gudrun Schyman, Petra Brylander (Malmö stadsteater) Karin Arbsjö (Sydsvenskan) och David Wiberg.

Biljetter: http://event.webbiljett.se/anagramproduktion/

Pressröster om Det gulliga pojkslemmot

”Briljant”
/Suzanne Osten

"Genialt."
/Lars Ring, SvD

" ...en tänkvärd och synnerligen välspelad föreställning. Med skrattets hjälp och med åskådaren som gisslan målar David Wiberg sina karaktärer mot avgrunden."
/Jon Asp, Nummer

Pressbilder: http://anagram.se/press/

För mer information kontakta:

David Wiberg: 0707-91 82 39

Anna Modéer Wiking, kreativ chef och producent, Anagram Live: 070-665 68 03

Kajsa Jönsson, kommunikationschef, Anagram: 0733-92 18 00

Anagram är ett oberoende produktionsbolag verksamt inom film, TV, livescenen samt möten och event. Vår bas är Lund men vi jobbar med produktioner i hela landet och utomlands. Med stort engagemang, nyfikenhet och en rejäl portion nyskapande samarbetar vi med de bästa kreatörerna, manusförfattarna, regissörerna och produktionsteamen som finns att hitta. Vi älskar det vi gör och räds inte utmaningar. Det är roligast så!