Stiftelsen Skansen

Det händer på Skansen i september

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2012 07:56 CEST

September börjar med spelmansstämma och avslutas med en hejdundrande höstmarknad.
Under månaden handlar det också mycket om skog och mark, svamp, vatten och hav, och allt som skördas under månaden. Boktryckarens bostad har blivit upprustad och inredd enligt senaste modet – på 1840-talet - och återinvigs 8 - 9 september.

Spelmansstämma på Skansen

2012 års spelmansstämma hålls på Skansen. Sofia Karlsson, Lena Willemark, Svante Lindqvist och J P Nyströms, Peter Puma Hedlund, Zornjuryns ledamöter, årets Guldspelman, årets Hagström-stipendiat Lelo Nika Jr, Skansens spelmanslag och en rad andra spelmän och dansare medverkar.
Det blir allspel runt Bollnästorget, konsert på Sollidenscenen och i Seglora kyrka, spel och dans på Bollnästorget och Galejan, samt i många andra fantastiska miljöer. Och buskspel förstås – stämmornas själ!
Lördag 1 september kl 12 – 18.30

KfS-dagen 2 september
Konsumentföreningen Stockholm bjuder sina medlemmar på en dag på Skansen med  familjeprogram på Sollidenscenen, information och aktiviteter på området
Fritt inträde för alla medlemmar i Konsumentföreningen Stockholm som visar sitt Coop MedMera-kort i entrén. Kortet ger fritt inträde för två vuxna med max 4 barn.

Jorden och skogen
Hur mycket äter en ko till frukost? Hur skiljer man på tall och gran? Ett program som vänder sig främst till elever i årskurs 4-6. De får följa med in i jordens och skogens kretslopp - med skörd, plantering och förädling - men också upptäcka matens väg från jord till bord. I samarbete med LRF Skolkontakt.
Tisdag-torsdag 4-6/9, kl 9-14

Berättelser från skogen
I Skogsarbetarkojan berättas om hur livet i skogen kunde te sig för en skogsarbetare förr.
7 - 9 september kl 11 – 16

Prova på att tälja en barkbåt
Skansens byalag visar hur man täljer barkbåtar och andra lättare saker, för stora och små.

Beredning av lindbast
I Oktorpsgården visas hur man gör rep av lindbast.

Skogens betydelse
Temadagar med skog på Bollnästorget. Om skogen som rekreationsområde i vardagen och skogens betydelse för klimatförändringar, och vad innebär egentligen en hållbar skogsproduktion?
8 – 9 september kl 11 -16

Svampar – att äta och använda
På Bollnästorget tillagas svamp med provsmakning för all, och man får tips om hur man färgar med svamp.

Återinvigning av Boktryckarens bostad
Boktryckarens bostad har blivit upprustad och inredd enligt senaste modet – på 1840-talet.
Här kan man få veta hur det går till att vändspika en tapet, se exempel på färger, mönster, möbler och inredning.

Fiskrökeriet
Janssons från Ornö bemannar fiskrökeriet och halstrar sotare till försäljning.
8-9, 22-23, 29-30 september kl 11-16

Sagor och berättelser
Marianne Engström läser sagor i Bollnässtugan.
8 – 9 september kl 12 -15

Tema Vatten och hav
Under helgen kan man smaka på fisk på Orsdakullen när Ornö-fiskare och Stockholms fiskarförbund gästar Skansen. Ornö skola visar ett projekt om Östersjön.
Östersjön i blickfånget - Länsstyrelsen, Skärgårdsstiftelsen och SLU visar och berättar om aktuella ämnen kring Östersjön. Hur hushåller vi med vattnet? Vågar vi äta av fisken i Östersjön? Hur kan vi tillsammans göra Skärgården mer levande? SLU bjuder på smakprov ur havets skafferi.
Fiske som hobby berättar Sportfiskarföreningen mer om, och i Ordenshuset Brofästet visas svenska skärgårdsfilmer.
I Hornborgastugan lär man sig fläta fiskekorgar, tälja barkbåtar och binda nät.
15 – 16 september kl 11 – 16

Skördefest
Närodlat och närproducerade produkter presenteras på Bollnästorget.
22 – 23 september kl 11 – 16

Höstmarknad på Sommarängen
Upplev en marknad som vid sekelskiftet 1900 när Skansens byalag anordnar Höstmarknad på Sommarängen. Här trängs man med krogmadamer och hästkarlar, kastar  porslin och leker andra tidstypiska lekar. Bönder och torpare säljer hantverk, blommor och matvaror vid marknadsstånden. Kroppkakor och annan husmanskost serveras ute i det fria.
29 – 30 september kl 11 - 16

Återkommande program i september

Hjälp till i Skånegården
Upplev 1920-talet på Skånegården och hjälp till med dagens sysslor.
Alla dagar i september kl 11 – 16.30

Lill-Skansen
På Lill-Skansen finns små vilda och tama djur – från myror och daggmaskar till grisar och katter. Ute finns Kaninkullen och Ormrutschbanan och inne kan man krypa in till råttorna i parken och se hur de har det.
Öppet i september kl 10 - 17

Lill-Skansenteatern ger...
Föreställningar på Lill-Skansen fortsätter hela sommaren fram till sista augusti med föreställningar kl 10.30, 11.30, 14 och 15. Lyssna på Lilla Kotts visa och häng med på äventyr bland de små djuren.

Kasper och mysteriet!
Vad har hänt med fru Fin-Josefines vackra röst? Varför är Anna Krokodil så trött? Och var har Margaretas underbara grönsaker tagit vägen? Den tokige Farfar Kasper dyker som vanligt upp med sina kluriga gåtor som kan ge oss ledtrådar. Hjälp Lill-Kasper och hans vänner att lösa det stora mysteriet… med Mårten Hedman och Anders Liegnell från Hedmans Teater.
Följ med på årets Kasperäventyr som utspelas i dockteatern på Orsakullen.
Föreställningar lördagar fram  till 15 september kl 12 & 14

Skansens folkdanslag
Dansuppvisning på Tingsvallenscenen med folkdanslaget till musik av Skansens spelmän söndagar i september kl 16.

Ringlekar
Förr i tiden dansade man sk friarelekar. De visas av barn och ungdomar på Tingsvallenscenen söndagar fram till 30 september kl 15.30.

Prat och mat
Skansens djurvårdare visar och berättar om djuren varje dag.
Guidad tur till Skånegårdens djur kl 12
Lappugglorna får mat i fågelvoljären vid Björnberget kl. 12:30
Guidad tur till Nordiska djur alla dagar  kl 13.00. Start vid varghägnet.
Sälarna får strömming kl. 14:00
Guarezorna i Mitt Afrika får mat kl 14.30
Guidad tur till Nordiska djur på engelska alla dagar  kl 15.00. Start vid renhagen.

Ridturer
Ponnyridningen utgår från Hällestadsstapeln vardagar kl 13 – 14 och helger kl 12 – 16. Pris 40:-.

Skansen-Akvariet
Utställning och klapphörna med jättespindlar!
Kom och se de egyptiska taggmössen som flyttat in i Faraos pyramid.
Allt på Skansen-Akvariet.
Vardagar kl 10-16, helger kl 10-17. Separat entré

Biologiska museet
Nordens djurvärld sedd i naturen - Biologiska museet är värt ett besök med sina magiska dioramor med enorma kulisser målade av Bruno Liljefors och det vackra ljusinsläppet från takfönstren.
Alla dagar i september kl 11 - 16

Med reservation för ändringar.