GI®

Det internationella varumärket ”GI®” auktioneras ut på eBay. Köp nu för 600 000 USD eller högstbjudande

Pressmeddelande   •   Nov 29, 2010 13:12 CET

Glykemiskt Index är allmänt känt i sin korta form ”GI”. För många ett begrepp för sund mat och en vikthållningsmetod. GI® är också ett registrerat varumärke i nio europeiska länder inklusive Norge, Danmark, Tyskland, Frankrike och Spanien. De immateriella rättigheterna till varumärket GI®auktioneras nu ut på den internationella marknaden via auktionssajten eBay.

Rättigheterna till GI® omfattar de produkter och länder som anges i ”Registration Information” (bilaga GI®), nämligen livsmedel och drycker som kött, fisk, bröd, pasta, snacks, mejeriprodukter, pizza, öl, juice, färdigrätter etc. Registreringen är giltig i fem år och kan förlängas på obestämd tid. Anledningen till försäljningen är att ägaren, Svensk Fritidsplanering AB, har beslutat att inte utveckla verksamheten internationellt.

- Jag har arbetat under många år med GI och intresset kring GI-dieter har hela tiden ökat. Med stor tillfredsställelse har vi följt den medvetna hälsovåg, som utvecklats ute i världen. Min övertygelse är, att andelen GI-märkta livsmedel ute i Europa i allt högre grad kommer att öka. Att motionera och äta nyttigare är den nya livsstilen, avslutar Yngve Hjortensjö, Vd för Svensk Fritidsplanering AB.

Följ auktionen på ebay.com, item nr: 220701373448

Eller direkt till auktionen: http://tinyurl.com/36jbvzj

Kort om GI eller Glykemiskt  Index:

Både WHO, World Health Organization och FAO, Food and Agriculture Organization of the United Nations, rekommenderar GI-metoden. (Ref. FAO Food and Nutrition Paper 66: Carbohydrates in human nutrition. Report of a Joint FAO/WHO Expert Consultation, Rome April 14-18, 1977, FAO, Rome 1998).

“GI” (Ref. universiteten i Sydney och Surrey, pkt 1 och 2 nedan) uppkom ursprungligen på 1980-talet i samband med diabetesforskning och har under 2000-talet blivit ett välkänt internationellt begrepp[1]. I Sverige med ett flertal tongivande massmediala experter, tidningsspalter, TV-program, utbildningar, "smalmat" och en mängd bokutgåvor av ett antal olika författare.

“GI” är också en del av flertalet bantningsmetoder där långsamma kolhydrater är en viktig del av metoden, därmed en mer sparsam insulinutsöndring, längre mättnad och mindre sockersug.

GI®”- varumärket, de immateriella rättigheterna, är registrerade i nio europeiska länder av Svensk Fritidsplanering AB (bilaga GI®). Lämpliga kunder och intressenter av varu-märket kan vara bl. a. livsmedelsproducenter, livsmedelsexportörer, livsmedelsutvecklare, livsmedelskedjor med EMV (egna varumärken), företag verksamma med hälsosamma livsmedel samt ekologisk mat.

GI®”-varumärket kan även vara ett intressant objekt för investerare, som vill licensiera ut de immateriella rättigheterna för ”GI® ”.

Auktionen handläggs av IP Konsultföretaget:

Bergenstråhle  & Lindvall AB

P.O. Box 17704 , SE -118 93  STOCKHOLM, Sweden

Tel: +46 8 505 657 00; Fax: +46 8 505 657 01;

www.bergenstrahle.se

[1] 1. Sydney Universitets forskningsprojekt kring GI, http://www.glycemicindex.com/

2. University of Surrey, Nutritional  Sciences,  Advanced GI testing  and food  physiological  services http://www2.surrey.ac.uk/nutrition/Business/GI/