Zoover Scandinavia

Det italienska köket, bäst i Europa!

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 16:10 CET

Det italienska köket, bäst i Europa

Zeist, 27 oktober 2010 – Det italienska köket är bäst, detta enligt en internationell undersökning. Besökare av resesajten Zoover har fått rösta fram vilket nationellt kök de anser är bäst. Det italienska köket hamnade alltså på förstaplats, medan det engelska inte verkar tilltala alltför många.

Den italienska maten är godast

Nästan en tredjedel av rösterna gick till det italienska köket, främst på grund av den stora variationen av rätter, vilka anpassas efter säsong.

Frankrike, känd för sitt haute cousine, hamnade på efterkälken med knappt 17 procent av rösterna. Det spanska köket, med sina berömda tapasrätter, kom på tredjeplats. Det engelska köket tilltalade inte många av Zoovers besökare, de fick mindre än 2 procent av rösterna.

Trendigt med medelhavsrätter

Undersökningen visar att medelhavsrätter är mycket populära. Detta kan man utläsa från undersökningen, då de fem populäraste köken alla är belägna vid Medelhavet.

Huvudingredienserna i medelhavsköket är färska och närproducerade. Detta resulterar i ett stort antal lokala rätter, alla med egna specialiteter och unika smaker.

Svalt intresse för det svenska köket

Sverige fick bara 0,8 procent av rösterna. Kanske är det på grund av att vår matkultur är så starkt internationellt influerad och för att husmanskosten inte längre står i samma fokus som tidigare? Eller är det kanske surströmmingen som drar ner populariteten?

Utvärdering av boendens servering

Zoovers besökare har även haft möjlighet att utvärdera kvaliteten på serveringen hos besökta övernattningsställen. Utvärderingen har gjorts separat från den tidigare nämnda undersökningen. Resultatet visar att österrikiska boenden serverar godast mat, tätt följt av Belgien och Tyskland. Märkvärt är att de länder som i tidigare undersökning ansetts ha bäst nationellt kök, inte kommer i närheten av liknande resultat i utvärderingen.

För vidare info, bilder och intervjuförfrågan:

Christian Öhrn

e-post: c.ohrn@zoover.com

telefon: +46 (0) 766443396

Mer info:

www.zoover.se

www.zoover.dk

www.zoover.fi

www.zoover.no

Om Zoover

Zoover är Europas största portal för semesteromdömen. Reseportalen ger besökarna ett oberoende och komplett verktyg för reseplanering.

Zoover International har sin bas i Utrecht, Holland. Dotterbolag finns etablerade i Belgien, Tyskland, Italien, Spanien, Frankrike, Polen, Turkiet, Storbritannien och Danmark. Zoover Internationals mål är att vara bland de tre främsta resesajterna i samtliga länder i vilka de är verksamma.