Folkparkerna I Väst

Det jobbas i DALSJÖFORS

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2016 14:49 CET

Folkparkerna i Väst som har fått beviljat 1 miljon kronor till att ARRANGERA har skapat UNG ARRANGÖR där de har anställt två projektledare för att åka ut till Folkparkerna i Väst och erbjuda mentorutbildning och UNG arrangörsträffar.

DALSJÖFORS var först ut och det kanske inte är så konstigt för i styrelsen för Folkparkerna i Väst har vi Lena Mellbladh som driver detta unika projekt som fått medel ifrån MUCF Myndigheterna för ungdoms och civilsamhällesfrågor.

Lena säger -Vi tror på att ungdomar klarar att arrangera själva. I dag har vi en del ungdomsverksamhet, men det arrangeras av äldre. Parken har samarbete med olika aktörer men vill se ett bredare samarbete även med Skolan, Föreningar mm.

I Dalsjöfors har Folkparksstyrelsen genomgått en mentorsutbildning och ikväll hölls även den första av sex arrangörsträffar i projektet. Två projektanställda håller i dessa möten och hjälper till att marknadsföra arrangemangen.

Under flera år har det varit en nedåtgående trend av föreningsaktiva unga i hela landet och detta vill Folkparkerna i Väst ändra på genom att låta Unga arrangera för Unga. UNG ARRANGÖR.

Kultur är en populär och ökande fritidssysselsättning. Folkparkerna har lokaler och utbildningar. Under kvällen hade en liten styrka samlats men idéerna fanns. Det diskuterades att bjuda in föreningar som man tidigare har samarbete med till att göra något ihop för ungdomar på lovet v 7. Parken är också öppen för andra föreningar och samarbetspartner att höra av sig.

En idé som vi alla trodde på men som hålls hemlig ännu, kommer vi att börja jobba på. Vi önskar att företag och butiker kanske kunde sponsra till dessa aktiviteter som är tänkt att ha för ungdomar på loven.

Vi hoppas även att fler intresserade arbetsgrupper kommer igång och arbetar för något gemensamt intresse för Dalsjöfors och omnejd. Det kan i stort sett vara vad som helst. Av en amerikansk bondpojke uppfanns TV:n. En kul grej tyckte bondpojken och hade ingen som helst aning om vad detta skulle innebära för framtiden.

Vi tror på DALSJÖFORS

Folkparkerna i Väst

Folkparkerna i Väst är en välkänd arrangör i Västra Götaland, inte minst för arrangemanget Stora Folkparksdansen, som är ett av Sveriges största dansbandstillställen och som årligen hålls i augusti i Mariestads Folkets Park Karlsholme. Folkparkerna i Väst har fler aktiviteter än så. Vi ordnar barnteater, sommarlovsprogram och arrangerar loppis, bilutställningar, festivaler etc.

Folkparkerna i Väst består av Folkets park i Tidaholm, Folketspark Karlsholme i Mariestad, Vänersborgs Dalaborgsparken, Folkets park i Falköping, Folkets park i Skara, Folketspark i Lidköping, Folkets park i Munkedal, Folkets park i Dalsjöfors, Folkparken Valhall i Bengtsfors och Herrljunga Folkets Park.

Linda Schultz

0733 366 593, Ansvarig för projektet, Folkparkerna i Väst

Lena Mellbladh

0734 153 150, Ordförande, Folkparkerna i Väst.