Ryds båtar AB

Det krävdes kvinnor för att utveckla Ryds nya båt

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 08:00 CET

2 mars 2012

Kvinnor bakom Ryds nya styrpulpetbåt som visas på Allt för sjön.

Det sägs att det är mannen i familjen som bestämmer att man ska köpa båt, men att kvinnan väljer modell. Om det stämmer borde båttillverkarna vara måna om att göra båtar som kvinnor gillar. Men gör de det? Nej, de gör som de alltid gjort och låter sina egna (manliga) värderingar och sin båtdesigners (manliga) värderingar styra.

Därför är det spännande att se vad svenska båtköpare kommer att tycka om Ryds nya styrpulpetbåt. Den heter F528 och har fått en design som bygger på djupintervjuer med engagerade båtkvinnor. Deras sunda förnuft och praktiska sätt att se på båtlivet gav upphov till många nya idéer och förbättringar. Ryds F528 har fått höga fribord för ökad säkerhet, stuvfack som sväljer både barnvagn och vattenskidor, två rejäla badplattformar, ergonomiskt utformade räcken och handtag, många vattenskyddade fack vid förarplatsen, box för leriga ankare, iPod-uttag, mugghållare, riktigt bra vindskydd och belysning som standard i stuvfacken. Allt på bara 5,5 x 2,2 meter.

Ryds kallar den själv den perfekta styrpulpetbåten och den finns i tre modeller, alla med samma skrov. F528 Sport har styrpulpeten på styrbords sida långt bak med extra stort stuvfack och sittplatser framför. På F528 WA sitter styrpulpeten centralt vilket ger fri gångyta runt förarplatsen – perfekt för bad och fiske. På F528 Duo är styrpulpeten delad med en gång mellan de två stolarna – en riktigt snygg lösning.

Säkerheten är mycket hög. F528 är troligen klassbäst på ombordstigning både fram och vid aktern, har breda skarndäck att kliva på och höga fribord upp till höften att luta sig mot när det går sjö. Skrovet är fyllt med skum så även om den bryts av på mitten kommer varje del att flyta. Den har också många grabbräcken och en trygg och mjuk gång i sjön, speciellt när vind och vågor tilltar.

Det Norske Veritas, DNV, är världens kanske hårdaste klassning av fritidsbåtar – klart tuffare än vanlig CE-märkning. Det är både svårt och dyrt att bli godkänd av DNV och få tillverkare klarar kraven. Nya F528 gör det.

F528 lanseras nu och visas i alla tre versioner på mässan Allt för sjön i Stockholm.  Levereras från och med mars månad. Mer information finns på ryds.se och där finns även en broschyr för nedladdning.

För mer information kontakta:

Marknadschef Jonas Lundegård, 070 655 6000, jonas.lundegard@ryds.se

Nätverk för båtkvinnor, Marie Lekare, 070 330 2175, marie.lekare@dalnet.se

PR-byrå Lars Reinius, 070 580 4020, lars@haystack.se

Bilder finns på:

Användarnamn: ryds

Lösenord: bildbank

Småländska Ryds Båtindustri är sveriges största tillverkare av fritidsbåtar. Företaget ingår i Nimbuskoncernen.