Kammarmusikförbundet

Pressmeddelande   •   Okt 16, 2012 19:22 CEST

Hösten 2013

Elias Quartet
Sara Bitlloch violin, Donald Grant violin, Martin Saving viola, Marie Bitlloch cello

“The Elias is the best young quartet I have come across in years.”
The Sunday Times 2009

Winners of a 2010 Borletti-Buitoni Award

En ung mycket efterfrågad stråkkvartett som 2010 var “New Generation Artists” på BBC Radio 3. Under 2013 ger man konserter i bl a Berlin, London, Barcelona och Stockholm och samma år längre turnéer i Storbritannien, Nederländerna, USA och Australien – samt även i Sverige. Kvartetten påbörjar innevarande säsong ett gigantiskt projekt omfattande Beethovens alla stråkkvartetter vilket även fortlöpande kommer att dokumenteras på en särskild hemsida, ”The Beethoven Project”. Beethoven blir ett självklart inslag under turnéprogrammet i Sverige. Elias Quartet har ett omfattande utbildningsprogram med familjekonserter, workshops i komposition, improvisation mm.

Offentliga konserter, skolkonserter, master classes mm
Period: 21 oktober – 4 november 2013

Imani Winds
Valerie Coleman flöjt/kompositör, Toyin Spellman-Diaz oboe, Mariam Adam klarinett,
Jeff Scott horn/kompositör, Monica Ellis fagott

“Imani Winds, a soulful blend of classical, world, Latin and jazz music, is one of the most exciting and innovative ensembles to have emerged on the classical music scene…. Imani’s passion is for innovation and pushing the boundaries of the traditional wind quintet.”
Washington Examiner

Amerikansk blåskvintett med stark scennärvaro och en mycket varierad repertoar, som utöver den sedvanligt klassiska presenterar t ex nyskriven musik, jazzkompositioner och latin-amerikanska rytmer och tongångar. Ett flertal tonsättare från olika genrer har skrivit musik direkt för kvintetten, t ex Roberto Sierra, Paquito D’Rivera och Wayne Shorter. Kvintetten har ett starkt engagemang för utbildning och ger t ex mästarklasser för tusentals studenter varje år. Sedan 2010 anordnar Imani Winds en kammarmusikfestival i New York, där unga musiker får utvecklas under en intensiv vecka. Kvintetten turnerar detta år i bl a Frankrike, Brasilien och Kina. Den har dock har aldrig tidigare varit i Sverige.
Offentliga konserter, skolkonserter, master classes mm
Period: 24 september – 6 oktober 2013

Våren 2014

Barokksolistene
Konstnärlig ledare: Bjarte Eike
Ensemble: 10 musiker, två sångare och en dansare

”It’s just old pop music”
Barokksolistene

Prel. program: “The Early Joke/Ale House Session”
En hejdlöst rolig och annorlunda föreställning som även går utanför konsertlokalen. En sällan skådad musikmix med bl a Telemann, PDQ Bach, commedia dellárte och engelska pubsånger.
Bjarte Eike och hans Barokksolistene är Norges mest framgångsrika barockgrupp, inte minst tack vare det ovanligt öppna och nyskapande förhållningssätt till den tidiga musiken som gruppen presenterar gång på gång. I den här produktionen får de sällskap av Thomas Guthrie, basbaryton och regissör (bl a vid Covent Garden), en ännu ej namngiven countertenor samt dansaren Steven Player, en mycket renommerad barockdansare och gitarrist samt den färgstarke slagverkaren Helge Norbakken . Programmet ”The Early Joke” framfördes bl a vid The Early Music festival i Stockholm 2010.

Offentliga konserter, skolkonserter
Period: 31 mars – 13 april 2014

Quatuor Zaïde
Charlotte Juillard violin, Pauline Fritsch violin, Sarah Chenaf viola, Juliette Salmona cello

” luftigt, elegant, ungdomligt och dynamiskt”

Fyra unga fransyskor som 2010 tog storslam vid Haydn International Competition i Wien, första pris i Charles Hennen International Competition i Holland och det internationella presspriset i Bordeaux String Quartet International Competition. Kvartetten stöds (tillsammans med bl a Le Concert d’Astreé och Poème Harmonique) av Mécénat Musical Société Général.
Wigmore Hall i London, Berlin Philharmonie, Musikverein i Wien, Cité de la Musique i Paris, Beijing Concert Hall och Jordan Hall i Boston är framstående konserthus som kvartetten redan har i sin agenda. Kvartetten har aldrig tidigare varit i Sverige.
Zaïde är namnet på en turkisk slavflicka som blev drottning av Grenada i en föga känd oavslutad opera av Mozart.

Period: 15 – 31 mars 2014

Kammarmusikförbundet

verkar för att alla medlemsföreningarna skall behandlas på ett bra sätt av stat, region och kommun