Panasonic Nordic AB

Det nya SD-kortet med världens snabbaste överföringshastighet och Smart Card funktioner

Pressmeddelande   •   Okt 25, 2004 10:19 CEST

Panasonic lanserar en ny serie SD-minneskort med marknadens snabbaste dataöverföringshastighet på upp till 20 MB/s. SD-kortet har med goda resultat testats bland annat under OS i Aten. Panasonic är även först med att utveckla ett SD-minneskort med Smart Card funktioner. Garantin för produkterna har utökats till tio år.

Sedan introduktionen 1999 har SD-kortet huvudsakligen använts för att lagra stillbilder i en mängd olika digitala produkter, exempelvis digitala stillbildskameror, digitala videokameror, persondatorer, PDA och mobiltelefoner.

Ökat behov av prestanda
Jonas Eriksson, produktchef för inspelningsbar media på Panasonic Nordic AB, konstaterar att behovet av höghastighetsöverföring av bilddata har ökat starkt på senare år och pekar på flera exempel.
– Bilderna i digitalkameror får allt högre upplösning, vilket ökar såväl storleken på datafilerna som behovet av högre överföringshastighet. Allt fler kameraanvändare vill kunna ta snabba serier av bilder, vilket också kräver högre överföringshastighet. Dessutom ökar behovet av att spela in och visa videobilder med hjälp av minneskort, säger Jonas Eriksson.

Han pekar också på att allt fler användare i framtiden kommer att vilja spela in TV-program på SD-kort.
– Eftersom bilddata kräver extremt stora filstorlekar, ökar även här behovet av höghastighetsöverföring av data. Pro High Speed-serien har utvecklats för att möta behoven.

De nya SD-korten finns i minnesstorlekarna 1 GB respektive 512 MB. De kan uppnå en överföringshastighet på upp till 20 MB/s, vilket är marknadens snabbaste. Serien kallas Pro High Speed Series och har fått en ny design och förpackning.

Testad under OS
SD-korten håller den standard som professionella videoanvändare kräver. Den grundläggande konstruktionen i inspelningsenheten (P2-kortet) används i DVCPRO P2, en högpresterande videokamera för professionella användare.
– Ett par tydliga bevis på kamerans och inspelningsenhetens pålitlighet och styrka är att de används av fler än 40 ledande TV-kanaler och har testats vid OS i Aten, säger Jonas Eriksson.

Kombinerat Smart Card
Panasonic är även först i världen med att inom kort lansera ett SD-minneskort med Smart Card-funktioner. Användningen av Smart Cards expanderar snabbt inom sektorerna finans, transport, distribution, industri och myndigheter. Kortet har introducerats inom en mängd olika användningsområden, exempelvis biljettkontroll, passerkort, elektroniska pengar och kreditkort.

- Allt eftersom användningen av och användningsområdena för Smart Cards ökar, ökar också behovet av snabb dataöverföring och hög säkerhet på det här området. Vårt nya Smarta SD-kort kombinerar de bekväma egenskaperna hos trådlös datakommunikation med stort minne och hög säkerhet, avslutar Jonas Eriksson.

Tekniska fakta
Dimensioner (B x H x D) 24 x 32 x 2.1 mm
Vikt cirka 2 g
Antal pins 9 (samma som för existerande SD-kort)
Överföringshastighet upp till 20 MB/s
Spänning 2,7-3,6 V

PRO HIGH SPEED serien av SD-minneskort, kommer finnas tillgänglig i butik från och med NU!
Rekommenderat butikspris ligger på ca 1 100 SEK för 512 MB och 3 000 SEK för 1 GB.

För frågor, vänligen kontakta
Jonas Eriksson, produktchef, jonas.eriksson@eu.panasonic.com, Tel: +46 8 680 27 32
Camilla Skörd, presskontakt Sverige, camilla.skord@eu.panasonic.com, Tel: + 46 8 680 26 52

Om Panasonic
Matsushita Electric Industrial Co. Ltd är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-,
affärs- och industriprodukter med framträdande varumärken som Panasonic, National, Technics och Ramsa. Företaget omsätter totalt 600 Miljarder SEK och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt och Paris. Panasonic NordicAB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge och Danmark. Det nordiska bolaget omsätter ca 2 miljarder SEK per år och har ca 120 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, HiFi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter.