Olimp Norden AB

Det perfekta proteinet du aldrig har hört talas om

Pressmeddelande   •   Mar 20, 2012 13:50 CET

Silkesaminosyror det perfekta proteinet du aldrig har hört talas om

Silkesaminosyror, också känt som sericin, är en naturlig vattenlöslig glykoprotein från silke. Det är en icke-animalisk proteinkälla som länge används som en tillsats i hud-och hårvårdsprodukter på grund av dess höga nivåer av aminosyran serin som har utmärkta fuktbevarande egenskaper. Nu har forskarna funnit ytterligare en applikation, för att bygga muskler!

Vad är SAA?

SAA (Silk Amino Acids, aminosyror från silkesprotein) är en märklig och innovativ aminosyrasekvens som nyligen upptäcktes av ett team djärva forskare. SAA är en kedja på arton speciella aminosyror - men är det inte dessa arton aminosyror som är upptäckten, utan fem aminosyror i ett exakt förhållande och sekvens!

Funktion

Jämför SAA till den vanligast använda aminosyrasammansättningen, BCAA. Klassisk 2:1:1 BCAA kan vara gårdagens vetenskap. Detta är vad vetenskap och forskning handlar om, att göra förbättringar. Vem skulle gå till doktorn och be honom skriva ut ett recept på den medicin han hade valt för 10 år sedan? SAA representerar något nytt bland den muskeluppbyggande kategorin av sportnutritionen. SAA föreslås kunna främja styrka, muskeluppbyggnad, uthållighet och prestation. SAA är på väg att ändra vad du tror du idag vet om kosttillskott.

Vetenskap

I februari 2010 publicerades artikeln "Silk Amino Acids Improve Physical Stamina and Male Reproductive Function of Mice" i Biological & Pharmaceutical Bulletin. Forskarna hade funnit fantastiska resultat för SAA's muskeluppbyggande egenskaper hos möss.

• Möss gavs doser på 50, 160 eller 500mg/kg silkesprotein upplöst i vatten. En halvtimme efter administrering fick djuren simma under 30 minuter. Kontrollgruppen, som bara fick vatten fick också simma. På dag 14, 18, 28 och 42 sattes en vikt fast på mössens svans och de var tvungna att simma till utmattning. De möss som hade fått silkesaminosyror höll ut för betydligt längre än mössen i kontrollgruppen.
  • Simturen minskade testosteronnivån hos mössen i kontrollgruppen, men hos de möss som fått SAA hade den ökat.
  • Efter 44 dagar undersöktes kroppssammansättningen, hos mössen som fått SAA hade muskelmassan ökat.
  • SAA visade sig kunna skyddar musklerna mot skador från fria radikaler som uppstår från fysisk ansträngning.
  • SAA ökar också produktionen av glykogen i levern och muskler.

Forskarna använde dagliga doser på 50, 160 och 500 mg/kg. För en idrottsman som väger 85 kg motsvarar det 4,3, 13,6 eller 42,5g SAA per dag. Lyckligtvis har gnagare ungefär tio gånger högre ämnesomsättning än människor, så du kan därför känna dig trygg med att dela dessa doser med 10.

Källa: Biol Pharm Bull. 2010 Feb; 33(2): 273-8 (besök sportkost.se för att läsa artikeln i fulltext)

"Man kan inte förneka att den nyutgivna BLOX av BPI, är en av de enda produkter som finns tillgänglig med dessa ingredienser som kommer att erbjuda dessa resultat. BPI har inte bara överträffat sig själva med den fantastiska smaken, utan skapade också en bra produkt som stöds av verklig vetenskap"
- Dr. Jim Stoppanni, Ph.D

På sportkost.se erbjuder vi våra kunder det senaste inom kosttillskott. Produkterna är handplockade av erfaren personal med mångårig erfarenhet. Vi tar bara in produkter som vi vet håller vad de lovar och levererar resultat.

sportkost.se - först med det senaste inom kosttillskott

Har du frågor om våra produkter så är du välkommen att mejla eller ringa oss på 031-46 18 60