Fastighetsägarna

Det retar vi oss på hos grannen

Pressmeddelande   •   Jun 01, 2011 09:55 CEST

Grannar som inte städar upp efter en picknick på den gemensamma gården och folk som kastar fimpar från balkongen – då blir vi som mest irriterade på våra grannar. Men att sola topless eller grilla på balkongen tycker vi är helt okej.  Det visar en internetundersökning från Fastighetsägarna.

Under de heta sommarmånaderna flyttar många människor sina privatliv utomhus. Men för de som bor i lägenhet med delade gemensamma ytor är detta inte helt okomplicerat. För att belysa behovet av hänsyn grannar emellan har Fastighetsägarna genomfört en undersökning om vilket beteende hyresgäster tycker är irriterande och vad de har överseende med.

Mest irriterade blir vi när grannar lämnar skräp kvar efter sig när de har haft picknick på gården. Att kasta ut cigarettfimpar från balkongen är heller inte populärt. Det är beteenden som tär på grannsämjan tycker 80 procent av dem som svarat på enkäten.

Även sena fester på gården och hög musik med öppna fönster anser drygt hälften vara irriterande. Däremot har de flesta överseende med att man kanske drar in sand i trapphuset, ockuperar sittgruppen på gården hela dagen eller grillar på balkongen. Det minst förargelseväckande beteendet är dock att sola med lite eller inga kläder på balkongen. Endast en av tio svarade att detta skulle irritera.

- Som god granne kommer du långt med sunt förnuft och stor förståelse. Nedskräpning och störande beteende är inte OK. Däremot är det många som tycker att det går bra att ha fest på gården och spela hög musik bara det inte händer allt för ofta, säger Rudolf Antoni, ansvarig utredare på Fastighetsägarna.

Irritationsbarometern

Grannar som…  mycket/ganska irriterande

• inte städar upp efter picknick på gården 84 %
  • kastar fimpar från fönster/balkong 80 %
  • har sena fester på gården 63 %
  • spelar hög musik med öppna fönster 55 %
  • drar in sand i trapphuset 30 %
  • tar upp hela sittgruppen på gården 25 %
  • grillar på balkongen/gården 19 %
  • solar naket på balkongen 11 %

Kommentar: Enkäten inleder en kortrapportserie kallad ”100 hyresgäster om…” som snabbt tar tempen på aktuella frågor bland folk som bor i hyresrätt och uteslutande genomförs via sociala medier.

Fastighetsägarna är en rikstäckande intresse- och branschorganisation som representerar drygt 17 000 medlemsföretag och som arbetar för en väl fungerande fastighetsmarknad. Organisationen består av sex regionföreningar varav Fastighetsägarna Göteborg Första Regionen (GFR) är den största med närmare 6 000 medlemsföretag som äger 16 000 fastigheter i 105 kommuner inom Västra Götalands-, Värmlands-, Hallands-, Jönköpings-, Kalmar- och västra Östergötlands län.