IG Passivhus Sverige AB

Det runda passivhuset Circuitus visas i SVT:s "Husdrömmar"

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2016 09:33 CET

Den förste februari startade en ny omgång av SVT:s Kristallenbelönade program "Husdrömmar" med Gert Wingårdh och Pernilla Månsson Colt. Avsnitt 5, som sänds den 29 februari, handlar om Simone Kreutzer och Tommy Wesslund som bygger ett passivhus utanför Växjö. Båda drömmer om att leva som de lär - det vill säga ett riktigt energisnålt boende. Huset ska i stort sett bli självförsörjande och till och med producera ett elöverskott. Dessutom har Tommy och Simone valt en mycket ovanlig design - huset är cirkelrunt, med en omlöpande glasveranda på taket. I programmet får man se hur detta utförande ställer stora krav på alla inblandade.

Men det är inte bara formen som är unik på Villa Circuitus. Byggherrarna har valt att testa en rad nya energibesparande lösningar och material som aldrig tidigare använts på den svenska bostadsmarknaden. Till exempel specialbyggda fönster med ett U-värde under 0,70 W/m2K och ett räcke på takverandan med integrerade solceller. Vid sidan om högteknologiska komponenter innehåller huset också äkta naturmaterial som en stomme helt i trä, isolering med cellulosa och innerväggar av lera och halm.

I tv-programmet uppmärksammas också valet att bygga hela huset under väderskydd. En lösning som visserligen innebär en merkostnad, men som också är en investering som förhindrar fuktskador och som förbättrar arbetsmiljön (och därmed byggtempot) enormt. Från första spadtaget till inflyttningsfesten gick det inte mer än åtta månader. Men det höga tempot kräver sitt pris, och i programmet får vi uppleva både stunder av lycka och total utmattning under den intensiva byggprocessen.

Husdrömmar avsnitt 5 visas den 29 februari kl. 20 i SVT1.

Intressegrupp Passivhus är Sveriges ledande kunskapsbas för information, kvalitetssäkring, utbildning och stöd av byggbranschen samt alla andra som är intresserade av passivhustekniken.