Femklövern i Skåne

Det ska vara gott att leva på Ven

Pressmeddelande   •   Nov 01, 2013 10:27 CET

Regionstyrelsens ordförande Pia Kinhult (M) och kommunstyrelsens ordförande i Landskrona Torkild Strandberg (FP) har under en tid diskuterat förutsättningarna att pendla till och från Ven. Diskussionerna har landat i ett förslag till en förhöjd finansieringsnivå från Region Skåne och ett förslag till avtal som gäller under fem år. Under perioden 2014 – 2019 ökas anslaget från Region Skåne från nio miljoner per år till 10,5 miljoner per år.

– Ven ska vara en levande ö där det är gott att bo, leva och verka. För att detta ska vara möjligt är goda förbindelser med fastlandet helt avgörande, säger Torkild Strandberg.

– Vi har enats om en långsiktig finansiering av Ventrafiken med bibehållna turer. Lika viktigt som nivån på Skånetrafikens insats är långsiktigheten. Därför har vi valt att föreslå ett avtal på hela fem år, säger Pia Kinhult.

– Detta ger oss goda möjligheter att genomföra ett nödvändigt förändringsprogram av Ventrafiken, med god service och en ekonomi i balans som självklara mål, tillägger Torkild Strandberg.

För oss är det angeläget att bolaget nu fokuserar på sitt huvuduppdrag – att tillhandahålla god service för resor mellan Landskrona och Ven. Kraven och förväntningarna på bolagets ledning är stora. Det beslut kommunstyrelsen i Landskrona fattade i går, torsdag, innebär att ägaren omedelbart går igenom ekonomi och verksamhet i syfte att vidta åtgärder så att verksamheten kan bedrivas på ett hållbart, ändamålsenligt och kostnadseffektivt sätt, säger Torkild Strandberg.

Förslaget till avtal mellan Skånetrafiken och Landskrona stad kommer att behandlas av respektive organisation inom kort.

Mer information och kommentarer:
Pia Kinhult (M)
Regionstyrelsens ordförande och finansregionråd
Nås via pressekreterare Johan Folin, tel: 0721-99 83 85

Torkild Strandberg (FP)
Kommunstyrelsens ordförande, Landskrona
Tel: 0709-47 02 60

Region Skåne styrs sedan valet 2006 av en fempartimajoritet bestående av Moderaterna, Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraterna och Miljöpartiet. Tillsammans utgör vi Femklövern i Skåne.

Hemsida för Femklövern i Skåne