Studieförbundet Vuxenskolan

”Det som ska sonas” vann Vuxenskolans författarpris

Pressmeddelande   •   Sep 16, 2010 15:20 CEST

- I sin debutroman ”Det som ska sonas” berättar Olle Lönnaeus, Lund, med en levande miljö- och personskildring om ensamhet, misstänksamhet, intolerans, gammal nazism och främlingsfientlighet och dess konsekvenser för barn, ungdomar och vuxna i ett litet samhälle på Österlen i Skåne. Han beskriver stämningar, knyter ihop nu och då i skarpa ögonblicksbilder och visar på hur starkt det förflutna lever kvar och påverkar också människor i vår tid.

Det skriver juryn för Studieförbundet Vuxenskolans författarpris i motiveringen till att man i år tilldelar skånejournalisten, och debutanten, Olle Lönnaeus årets pris för spänningsromanen ”Det som ska sonas”.

Romanen utspelar sig i det avsomnade samhället Tomelilla på Österlen dit journalisten Konrad återvänder efter många år då hans fosterföräldrar blivit brutalt mördade. Rasistiska underströmmar möter Konrad och han ger sig i kast med att söka sina rötter. Olle Lönnaeus, är själv född i Tomelilla.

- Små orter är inte alltid idyller. Det finns en ensamhet, misstänksamhet och fruktan som ofta tar sin utgångspunkt i människors känsla av att man blivit lämnade när fabriken slår igen och affärslokalerna gapar tomma. I den miljön frodas lätt misstankar mot allt som är annorlunda. Det bildar grogrund för populistiska strömningar, säger Olle Lönnaeus.

- Jag känner mig hedrad att få priset. Den tändande gnistan till att jag skrev boken var en notis jag läste 2007 om att Socialdemokraterna ställde in sitt förstamajtåg i Tomelilla och istället marscherade Sverigedemokraterna på gatorna. På det viset kan man säga att det finns en politisk underton men min roman ger inte svaren eller några lösningar. Det är inte min ambition. Läsarna får själva dra sina slutsatser, säger Olle Lönnaeus.

Nils Ingmar Thorell, juryns ordförande, känner att Olle Lönnaeus roman ligger rätt i tiden.

- Folkbildningen har ett ansvar att ständigt bidra till att stimulera samtal kring viktiga samhällsproblem och ge människor underlag för att bilda sig en åsikt. I ”Det som ska sonas” tar Olle Lönnaeus upp trådar som vi behöver samtala kring. Det nazistiska arvet finns där och vi behöver ju bara titta på det förändrade svenska politiska landskapet för att inse behovet av samtalet.

Prischecken på 25 000 kronor delas ut fredag den 24:e september på Bok och Biblioteksmässan i Göteborg. Utdelningen sker kl 11.45 på Svensk Biblioteksförenings scen i E-hallen. I direkt anslutning till utdelningen sker ett samtal med författaren i SVs monter C03:02.

Bland tidigare pristagare kan nämnas bl a Sara Lidman, Torgny Lindgren, Bodil Malmsten, Lars Molin, Åke Edwardsson, Kjell Eriksson, Ronnie Sandahl samt förra årets pristagare Carin Hjulström, också hon debutant, som fick priset för boken ”Finns inte på kartan”.

För ytterligare kontakt

Nils Ingmar Thorell, ordförande i juryn, 0734 – 47 10 14