Musichelp sweden ab

Det Sverige aktuella mexikanska postrockbandet Wohl släpper en singel från deras kommande EP

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2019 15:37 CEST

Wohl

Precis i tid för att marknadsföra sin första europeiska turné slår Wohls nya singel “Ábaco” från EP: s “Orophony of Sentiment” butikerna. Wohl kommer att uppträda på Live at Heart i Orebro den 6 och 7 september 2019.

Lyssna på Spotify

Lyssna på Youtube

Inspirerad av landsmän som "For Dummies" och "Dj Perro" och internationella band som "Té, Pretend" och "At The Drive-In"; använder Wohl rastlöst uttryck för att söka balans för det fasta jaget i flödet av historia, kultur och buller. När Wohl besökte museet för mexikansk historia i Monterrey påverkades Wohl av konceptet med den före-spanska mexikanska abacien, vilket symboliserade den tidlösa rollen för matematik i att lösa frågor om knapphet och överflöd. Från detta tog spåret Ábaco sin slutliga form och kan sammanfattas för att överskrida förnuft och känslor utöver deras styva begränsningar.

Wohl är en instrumental grupp i fyra delar som bildades i Guadalajara, Mexiko 2013. De kombinerar en mängd olika influenser från metall och rock till klassisk musik. Deras i låtaövergångar kan göra att du reser från Steve Howies gitarriff, till Julio Revueltas optimism och Steven Wilsons harmonier. Samtida jämförelser inkluderar "Explosions in the Sky", "The Album Leaf" och "Caspian". “En Vida” är bandets första studioalbum, släppt i maj 2017 och nominerat till Årets album i Canica Revista Awards 2018.

I mars i år visade de upp på SXSW (USA) och i september turnerar de Nordeuropa med spelningar i Göteborg (12 september 2019), Tallinn (Estland), Riga (Lettland) och Hamburg (Tyskland) utöver sina utställningar på Live at Heart den 6 september vid midnatt på Watt och den 7: e kl 23:00 på Elite Stora Hotellet Örebro.

Kontakta bandet

Leelo Lehtla, Manager

leelo@plmf.ee

Peter Åstedt

Musichelp

peter@liveatheart.se

Musichelp Sweden AB är ett musikbolag baserat i Trosa söder om Stockholm. Företagets fokusområde är management och förlagsverksamhet men det finns även en skivbolagsdel och en avdelning med servicetjänster för bolag och enskilda artister. Musichelp arbetar mycket med export av nya svenska band och samarbeten med olika företag genom branding.