Svenska McDonald's AB

Det talas mycket om snabbmatens roll i vårt samhälle. Hur passar McDonald’s in i den debatten?

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2006 16:12 CEST

För oss är det viktigaste att våra gäster mår bra. Det har hänt väldigt mycket på vår meny de senaste åren. T ex har vi har tagit bort ”&Co”-menyerna och våra gäster sätter idag själva ihop sin måltid genom att välja en varmrätt, ett tillbehör och en dryck. Vi erbjuder mer än 300 möjliga kombinationer. Med denna stora valfrihet väljer gästerna mellan många olika hamburgare, kyckling- och fiskrätter, sallader, nyckelhålsmärkta menyer.

Kan man äta alla sina måltider på McDonald's?

Ja, självklart kan man det. Man kan äta allt men inte alltid. Men det vore också vore tråkigt att missa allt annat gott och näringsrikt som finns att äta! Vi är Sveriges största hamburgerkedja, men vi är faktiskt också den restaurang som säljer mest sallad.

Varför blev då Morgan Spurlock i filmen Super Size Me sjuk av att äta på McDonald's morgon, middag och kväll?

Morgan Spurlock sökte publicitet och använde sig av vårt varumärke för att få det. Han gjorde ett extremt experiment med sin hälsa. Spurlock vräkte i sig mer än 5000 kilokalorier per dag, slutade att träna och rörde på sig mycket lite i vardagen. Han åt mer än dubbelt så mycket som är normalt. Att han mådde dåligt av det och gick upp i vikt är ju inte så konstigt. Det skulle han ha gjort oberoende av vad och var han ätit!

Är fetma ett samhällsproblem?

Ja, fetma är ett komplext samhällsproblem och det är många som har ett ansvar för detta, bland annat handel, experter och myndigheter. Varje människa ansvar för att hitta rätt balans mellan hur mycket de äter och hur mycket de rör på sig. McDonald's bidrar genom att servera goda, näringsrika alternativ och genom att uppmuntra till rörelse. Därför är vi en del av lösningen. Vi vill bidra till att våra gäster har en frisk och aktiv livsstil och vi upplyser därför om hur det här med mat, hälsa och rörelse hänger ihop. Det tänker vi fortsätta med.

Vad gör ni för att människor ska röra på sig mer?

För att förebygga fetma är det är viktigt, inte minst för barn och unga, att ha en aktiv livsstil. Jag försöker själv röra på mig så mycket som möjligt. Vi på McDonald's gör mycket för att uppmuntra människor att röra på sig. Bland annat anordnar vi löparfesten Happy Mil för barn och vi sponsrar fotbollsturneringen Gothia Cup. McDonald's passar väl in i en frisk och aktiv livsstil.