POST-ART

Det unika självporträttet

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2011 07:50 CET

Porträtt i olja har genom århundraden varit den bild av en person som ansetts bestående för eftervärlden. Fotografiet har i moderntid till viss del fått ersätta det. Och nu har DNA-porträttet kommit som ett unikt självporträtt av en persons inre kod. Kanske är det morgondagens porträtt till eftervärlden.

DNA är en förkortning för DeoxyriboNucleic Acid, det kemiska ämne som innehåller all ärftlig information. Det bildar en personlig bild av en persons yttre och inre där till exempel kön, ögon och hårfärg avbildas.

Det Visby-baserade företaget DNA-art erbjuder, i samarbete med svenska DNA-Guide, din inre kod som vacker konst.

Konstnären Zigge Holmgren, som står bakom företaget DNA-art, skapar en tavla på konstglas, målarduk eller väggtapet utifrån en digital bild av den enskildes DNA. Man väljer själv vilken stil och färgnyans man vill ha sitt DNA-porträtt.

Läs mer om detta i artikeln Din inre kod som vacker konst och i tidigare blogginlägg.

Om du vill beställa ett eget porträtt så görs det direkt via DNA-arts hemsida.

Välkommen med din beställning!

Zigge Holmgren / DNA-art

Norra Kyrkogatan 20 E 621 55 Visby

Tel: 0498-21 23 20 Mobil: 0709-52 99 51

info@dna-art.se

Pressbilder DNA-art

DNA-Guide

Post-Art är ett litet konstnärsdrivet företag som har inriktat sig på porträtt. Basen är klassiska porträtt, utformade med digitala penslar som pigmentprintas med Giclée Fine Art teknik på högklassig canvas. Inom porträttkonceptet inryms också body-print och dna-art. Konstnären bakom porträtten heter Zigge Holmgren.

"Ett porträtt lyfter en människa ur vardagen. Det är en form av magi"