Zita - Folkets Bio

DETTA HÄNDER PÅ ZITA 1 - 7 maj

Pressmeddelande   •   Apr 21, 2009 13:25 CEST

1. 1 maj stängt!

2. Svensk Kortfilm c/o Folkets Bio: Premiär!
JAG VILLE VA DOMS KOMPIS

3. Småfolkets Bio:
BU & BÄ FÅR BESÖK & JAGUAREN

4. På repertoaren: GRANATÄPPLEN OCH MYRRA, BIRDWATCHERS, HÄLSNINGAR FRÅN SKOGEN Sista 9 dgr!, WALTZ WITH BASHIR Sista 15 dgr!, Publiksuccé! DROTTNINGEN & JAG, SJUNDE HIMLEN Kort tid!

1. 1 maj stängt!

---------

2. Svensk Kortfilm c/o Folkets Bio:

OBS! Premiär! 2 maj

JAG VILLE VA DOMS KOMPIS
av Marika Heidebäck, Sverige 2009, 29 minuter
På ett fritidshem i Fittja utspelar sig dramatiska scener. Någon vill vara med och leka men får inte. Någon gråter och någon retas. Någon blir äntligen kallad kompis. Jag ville va doms kompis är en film som helt ställer sig på barnens sida. Med en kamera som konsekvent befinner sig i jämnhöjd med barnen känns det direkt som att vara sex år igen - med alla de stora känslosvängningar det innebär.

Visas 2-4 maj kl. 18.00

OBS! Filmen visas fre - sö och är helt gratis.
Biljetter bokas som vanligt på www.zita.se

3. Småfolkets Bio:
På Zita blir alla kvalitetsfilmälskare tillfredställda oavsett ålder. På helger och lov rullar projektorerna igång med härlig matinéfilm för de allra minsta. Så ta med dig barnen och kom och frossa i såväl som nya som gamla hederliga favoriter på Stockholm äldsta biograf i drift.

BU OCH BÄ FÅR BESÖK & JAGUAREN
Kortfilmspaketet består av tre filmer som tillsammans är 34 min lång. Rek. från 3 år.

SCHACK
av Pernilla Hindsefelt, Sverige 2006, 5 min
I det gamla biblioteket förbereder sig schackpjäserna för strid. De försöker avgöra vem som är störst och starkast. Vem kommer att gå segrande ur striden - svart eller vitt?

BU OCH BÄ FÅR BESÖK
av Anna/Staffan Erlandsson, Sverige 2008, 8 min
Efter en bok av Olof och Lena Landström.
En höstdag krattar Bu och Bä löv på tomten. Det gnisslar om skottkärran. Sen jamar den! Men det är en katt som sitter högt uppe i ett träd som jamar. Hur ska de kunna hjälpa ner katten?

JAGUAREN
av Mattias Gordon, Sverige 2009, 21 min. Berättare: Ulf Stark
Baserad på bilderboken med samma namn av Ulf Stark och Anna Höglund.
Vällingen är urdrucken men lille Elmer vill inte sova. Istället förvandlas han till en jaguar och ger sig ut på upptäcktsfärd i stadens djungel. En vild, vacker, rolig och rimmad berättelse om pojken Elmer, som blir jaguar för en kväll.

Visas den 2-3 maj, 9 - 10 maj och den 16 - 17 maj.

Biljettpris: 35 kr

4. På repertoaren

GRANATÄPPLEN OCH MYRRA (Al-mor wa al rumman)
av: Najwa Najjar, Palestina 2008, 95 min
Med: Hiam Abbass, Ali Suleiman, Yasmine Al Massri, Ashraf Farah, Yousef Abu Wardeh, Samia Kuzmoz Bakri
Denna kärlekshistoria inleds med att vi får följa Zaid, genom checkpoints och förbi muren, på väg till sitt stundande bröllop med Kamar. Efter bröllopet flyttar Kamar hem till Zaid som driver en olivodling i Ramallah. Hon är inte helt bekväm med livet som hemmafru och drömmer om att återuppta sitt arbete som dansare, vilket inte ses med blida ögon av hennes svärföräldrar. Situationen försvåras ytterligare när den israeliska armén fängslar Zaid eftersom han vägrar ge upp sin mark till förmån för nya israeliska bosättningar.

Om filmaren
Pomegranates and Myrrh är Najwa Najjars debutfilm. Filmen har i år visats på Sundance Film Festival och visas för första gången i Sverige under Göteborgs Filmfestival. Najwa Najjar har tidigare gjort kortfilmen Yasmine's Song och dokumentären Naim and Wadee'a.

BIRDWATCHERS
av Marco Bechis/Lara Fremder, Italien/Brasilien 2008, 108 min
En turistbåt flyter fram på floden. Vid strandkanten står indianer i full kroppsmålning och låter sig fotograferas, för att så fort båten glidit förbi, hoppa i sina vanliga kläder och ta emot några skrynkliga sedlar. De tillhör ursprungsbefolkningen i Mato Grosso do Sul i Brasilien, vars jord har stulits från dem, och som nu tvingas leva i misär instängda i reservat. När en våg av självmord sprider sig bland de unga indianerna växer upproret fram och en grupp indianer ockuperar en bit land. Två världar står mot varandra och ett oväntat möte uppstår mellan Osvado, en ung shaman och jordägarens dotter.

HÄLSNINGAR FRÅN SKOGEN
av Mikel Cee Karlsson, Sverige 2008, 75 min
Innanför och utanför de vältrimmade häckarna går livet på som vanligt. Kungen väntar fortfarande på besök. Bertil ger aldrig upp, det finns gott om hundar, stora och små. Mamma försöker få pappa på andra tankar, men inget får komma ut, ingen får veta.
Med visuell precision och känsla för detaljer porträtterar långfilmsdebutanten Mikel Cee Karlsson tillvaron och människan med utgångspunkt i ett litet samhälle mitt i den svenska urskogen. Under fyra års tid samlade Mikel egensinnigt scener från ett Sverige av idag, där verkligheten obönhörligen sipprar in bakom de vältrimmade häckarna.
Filmen är producerad av Plattform Produktion och filmens specialkomponerade soundtrack ges ut på skivbolaget Kningdisk som tidigare bland annat givit ut musiken till Farväl Falkenberg.

Sista 9 dgr!

WALTZ WITH BASHIR
av Ari Folman, Israel 2008, 87 min
En natt på en bar, berättar en gammal vän till regissören Ari om en återkommande mardröm där han jagas av tjugosex hundar. De två männen drar slutsatsen att det kan finns ett samband mellan drömmen och det uppdrag de båda deltog i under det första Libanonkriget i början av åttiotalet. Ari är förvånad över att han inte kan komma ihåg något från den perioden av sitt liv. Förbryllad över detta bestämmer han sig för att intervjua gamla vänner som var med vid tillfället. Ari gräver djupare och djupare i mysteriet, och hans minne börjar sakta komma tillbaka i form av surrealistiska bilder

OBS! Sista 15 dgr!

DROTTNINGEN & JAG
av Nahid Persson, Sverige 2008, 90 min
För trettio år sedan deltog Nahid i revolutionen som störtade monarkin och Shahen av Iran. Trots det och att det gått så lång tid sedan dess är Nahid fortfarande fascinerad av den forna drottningen - Farah Diba. Under den två år långa inspelningen av filmen om drottningen, Nahids forna motståndare, blir det många sammandrabbningar, men också många överraskningar och avslöjanden. Ett möte mellan två kvinnor som har mycket mer gemensamt än någon av dem kunnat förutse.

SJUNDE HIMLEN
av: Andreas Dresen, Tyskland 2008, 98 min
Det var inget hon hade önskat sig. Det bara hände. Visst fanns det stulna blickar och attraktion, men mer skulle det inte bli. Inga är i 60-års åldern, gift sedan 30 år. Hon älskar sin man. Ändå dras hon till Karl som redan fyllt 76 år. Det är passion. Och plötsligt känner Inga sig som en ung flicka igen.

OBS! Kort tid!

------------

PREMIÄR! 8 MAJ - FISH

Vår websida: www.zita.se
För mer info och bilder kontakta Wanda Bendjelloul tel: 08/545 272 54, epost: wanda@folketsbio.se eller Kristin Engstedt, tel: 08/545 272 56, epost: kristin@folketsbio.se Missa inte heller att bli medlem på vår Facebooksida: Zita Folkets Bio, för att få tips om evenemang som hålls på bion.