Zita - Folkets Bio

DETTA HÄNDER PÅ ZITA 10 - 16 april

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 10:14 CEST

1. Svensk Kortfilm c/o Folkets Bio: PERRONGEN

2. Småfolkets Bio: Premiär!
BU & BÄ FÅR BESÖK & JAGUAREN

3. Påsklovsbio 4 - 13 april

4. Cine Francais: CEUX QUI RESTENT

5. På repertoaren: BIRDWATCHERS, HÄLSNINGAR FRÅN SKOGEN, EBBE - THE MOVIE, AM I BLACK ENOUGH (Sista visningen 16 april!), WALTZ WITH BASHIR,
Publiksuccé! DROTTNINGEN & JAG, SJUNDE HIMLEN Kort tid!, LJUSÅR Kort tid!

1. Svensk Kortfilm c/o Folkets Bio:

PERRONGEN
av Thérèse Ahlbeck, Sverige 2009, 12 minuter
Det är tidig morgon. Alice ska möta sin mamma vid tåget. Men det visar sig snart att hon inte är ensam om det. På perrongen ryms en historia om den som övergivits och den som övergav och den känslomässiga jordbävning det innebär att äntligen mötas.

visas 10-12 april kl. 18.00

OBS! Filmen visas fre - sö och är helt gratis.
Biljetter bokas som vanligt på www.zita.se

2. Småfolkets Bio:
På Zita blir alla kvalitetsfilmälskare tillfredställda oavsett ålder. På helger och lov rullar projektorerna igång med härlig matinéfilm för de allra minsta. Så ta med dig barnen och kom och frossa i såväl som nya som gamla hederliga favoriter på Stockholm äldsta biograf i drift.

BU OCH BÄ FÅR BESÖK & JAGUAREN
Kortfilmspaketet består av tre filmer som tillsammans är 34 min lång. Rek. från 3 år.

SCHACK
av Pernilla Hindsefelt, Sverige 2006, 5 min
I det gamla biblioteket förbereder sig schackpjäserna för strid. De försöker avgöra vem som är störst och starkast. Vem kommer att gå segrande ur striden - svart eller vitt?

BU OCH BÄ FÅR BESÖK
av Anna/Staffan Erlandsson, Sverige 2008, 8 min
Efter en bok av Olof och Lena Landström.
En höstdag krattar Bu och Bä löv på tomten. Det gnisslar om skottkärran. Sen jamar den! Men det är en katt som sitter högt uppe i ett träd som jamar. Hur ska de kunna hjälpa ner katten?

JAGUAREN
av Mattias Gordon, Sverige 2009, 21 min. Berättare: Ulf Stark
Baserad på bilderboken med samma namn av Ulf Stark och Anna Höglund.
Vällingen är urdrucken men lille Elmer vill inte sova. Istället förvandlas han till en jaguar och ger sig ut på upptäcktsfärd i stadens djungel. En vild, vacker, rolig och rimmad berättelse om pojken Elmer, som blir jaguar för en kväll.

Visas den 4 - 13 april (påsklovet), 18 - 19 april samt 25 - 26 april, 2-3 maj, 9 - 10 maj och den 16 - 17 maj.

Biljettpris: 35 kr

3. Påsklovsöppet
Från den 4 - 13 april håller vi öppet för alla som vill gå på bio dagtid. Då visar vi Bu och Bä får besök & Jaguaren för de yngsta och andra filmer ur repertoaren för våra vuxna besökare. Bla kommer Drottningen och jag, Sjunde himlen och Ebbe - the movie att visas.

4. Ciné Français

I samarbete med Franska ambassaden, Franska institutet och Zita hoppas vi att varje tisdag 18.30 kunna locka dig att öppna ögonen för det intressanta i såväl vanliga dagar och relationer som det mest spektakulära och romantiska.

Tisdagen den 14 april kl. 18.30 visas:

CEUX QUI RESTENT
av Anne Le Ny, Frankrike 2008, engelsk text, 94 min.
Med Emmanuelle Devos, Vincent Lindon, Anne Le Ny.
En skådespelares första film i vilken hon berör ett känsligt ämne: att tala om de som får leva medan en närstående drabbas av en svår sjukdom. I denna kärlekens och smärtans krönika återfinns två utomordentligt duktiga skådespelare, Vincent Lindon och Emmanuelle Devos.
Bertrand och Lorraine möts på sjukhuset dit de har följt sina äkta hälfter. De går fram och tillbaka medan de talar alldeles för högt. De drar till sig uppmärksamhet vid tidningskiosken och smygröker på taket. De har bestämt sig för att hjälpas åt att gå vidare i livet, att skratta och att fortsätta att älska för att kunna stå ut med skuldkänslan att vara de som överlever.

Biljettpris 70 kr. Inget medlemskap. Åldersgräns 15 år.

5. På repertoaren

BIRDWATCHERS
av Marco Bechis/Lara Fremder, Italien/Brasilien 2008, 108 min
En turistbåt flyter fram på floden. Vid strandkanten står indianer i full kroppsmålning och låter sig fotograferas, för att så fort båten glidit förbi, hoppa i sina vanliga kläder och ta emot några skrynkliga sedlar. De tillhör ursprungsbefolkningen i Mato Grosso do Sul i Brasilien, vars jord har stulits från dem, och som nu tvingas leva i misär instängda i reservat. När en våg av självmord sprider sig bland de unga indianerna växer upproret fram och en grupp indianer ockuperar en bit land. Två världar står mot varandra och ett oväntat möte uppstår mellan Osvado, en ung shaman och jordägarens dotter.

HÄLSNINGAR FRÅN SKOGEN
av Mikel Cee Karlsson, Sverige 2008, 75 min
Innanför och utanför de vältrimmade häckarna går livet på som vanligt. Kungen väntar fortfarande på besök. Bertil ger aldrig upp, det finns gott om hundar, stora och små. Mamma försöker få pappa på andra tankar, men inget får komma ut, ingen får veta.
Med visuell precision och känsla för detaljer porträtterar långfilmsdebutanten Mikel Cee Karlsson tillvaron och människan med utgångspunkt i ett litet samhälle mitt i den svenska urskogen. Under fyra års tid samlade Mikel egensinnigt scener från ett Sverige av idag, där verkligheten obönhörligen sipprar in bakom de vältrimmade häckarna.
Filmen är producerad av Plattform Produktion och filmens specialkomponerade soundtrack ges ut på skivbolaget Kningdisk som tidigare bland annat givit ut musiken till Farväl Falkenberg.

AM I BLACK ENOUGH
av Göran Olsson, Sverige 2008, 87 min
Ur den hårdaste miljön föds den ljuvaste soulmusiken. "Am I Black Enough For You" skildrar soulsångaren Billy Paul, Philadelphia-soundet och den fortsatta segregationen av afro-amerikaner i USA. Filmen berättar om artisten Billy Paul, staden Philadelphia och det livslånga partnerskapet mellan Billy och hans fru Blance. Billy Paul har varit en centralgestalt inom den svarta gemenskapen i över 50 år och har varit nära vän med personer som Martin Luther King och Malcolm X. Historien om Billy Paul är historien om förtrycket av afro-amerikaner och hur medborgarrättsrörelsen kom att forma soulmusiken. Det är en film om kärlek, äktenskap och livets komplikationer.

OBS! Sista visningen 16 april!

EBBE - THE MOVIE
av Karin af Klintberg & Jane Magnusson, Sverige 2008, 90 minuter
Historien om Ebbe Carlsson skildrar Sveriges främsta och mest hänsynslösa sociala klättrare. Ebbe var en fena på att skapa en myt kring sig själv och i en tid som genomsyras av ett skört och korrumperat politiskt system lyckas han nästla sig in i maktens korridorer. När statsminister Olof Palme blev mördad tog Ebbe över spaningsarbetet, helt utan erfarenhet, helt utan relevant utbildning. Med några få år kvar att leva hade Ebbe inget att förlora och han satsade allt. Vem var han, Ebbe Carlsson?

WALTZ WITH BASHIR
av Ari Folman, Israel 2008, 87 min
En natt på en bar, berättar en gammal vän till regissören Ari om en återkommande mardröm där han jagas av tjugosex hundar. De två männen drar slutsatsen att det kan finns ett samband mellan drömmen och det uppdrag de båda deltog i under det första Libanonkriget i början av åttiotalet. Ari är förvånad över att han inte kan komma ihåg något från den perioden av sitt liv. Förbryllad över detta bestämmer han sig för att intervjua gamla vänner som var med vid tillfället. Ari gräver djupare och djupare i mysteriet, och hans minne börjar sakta komma tillbaka i form av surrealistiska bilder .

DROTTNINGEN & JAG
av Nahid Persson, Sverige 2008, 90 min
För trettio år sedan deltog Nahid i revolutionen som störtade monarkin och Shahen av Iran. Trots det och att det gått så lång tid sedan dess är Nahid fortfarande fascinerad av den forna drottningen - Farah Diba. Under den två år långa inspelningen av filmen om drottningen, Nahids forna motståndare, blir det många sammandrabbningar, men också många överraskningar och avslöjanden. Ett möte mellan två kvinnor som har mycket mer gemensamt än någon av dem kunnat förutse.

SJUNDE HIMLEN
av: Andreas Dresen, Tyskland 2008, 98 min
Det var inget hon hade önskat sig. Det bara hände. Visst fanns det stulna blickar och attraktion, men mer skulle det inte bli. Inga är i 60-års åldern, gift sedan 30 år. Hon älskar sin man. Ändå dras hon till Karl som redan fyllt 76 år. Det är passion. Och plötsligt känner Inga sig som en ung flicka igen.

OBS! Kort tid!

------------

PREMIÄR! 17 april GRANATÄPPLEN OCH MYRRA

Vår websida: www.zita.se
För mer info och bilder kontakta Wanda Bendjelloul tel: 08/545 272 54, epost: wanda@folketsbio.se eller Kristin Engstedt, tel: 08/545 272 56, epost: kristin@folketsbio.se Missa inte heller att bli medlem på vår Facebooksida: Zita Folkets Bio, för att få tips om evenemang som hålls på bion.