Zita - Folkets Bio

3. Premiär! HÄSTMANNEN 14 nov

4. CineFrançais: ZAÏNA, CAVALIERE DE L´ATLAS 14 nov

5. STOCKHOLMS FILMFESTIVAL 16-26 nov

6. På repertoaren: ALICE & JAG, GRBAVICA - LÄKER TIDEN ALLA SÅR?, DARK HORSE, SPELAR DU IKVÄLL?, ALLA MÅR BRA, KORT&GRATIS: DET ÄR MIN TUR NU

7:e TEMPOFESTIVALEN 8-12 november 2006
Film/Radio/Foto/Prat, Zita/Sture/Finlandsinstitutet/Galleri Kontrast

Den 7:e Tempofestivalen visar de bästa dokumentärerna från Sverige och runt om i världen. Nära 100 dokumentärer presenteras varav 30 får svensk eller världspremiär! Fem dagar med allt från en hebreisk kung med 7 fruar, en lesbisk nunna, animerade dokumentärer och Alice Timander. Huvudteman är Mat, Makt, Miljö och Brasilien.

Internationella gäster
Ett tiotal internationella gäster kommer till Tempo. Micha X. Peled från USA, med sin film China Blue, om unga kvinnor som arbetar som slavar i en jeansfabrik i Kina. Aliona van der Horst, Holland, visar sin prisbelönta Voices of Bam, om vad som hände efter jordbävningen i Bam 2003. Kaye Mortley, Australien, en av världens mest egenartade radiomakare får svensk premiär på två "radiofilmer". Möt även Sergei Loznitsa, Vitryssland, regissör till Blockade, som återskapar belägringen av Leningrad utifrån nyfunna arkivfilmer. Sandhya Suri, Storbritannien, kommer med sin hyllade debutfilm I for India. Samt Ingela Romare, Stefan Jarl, Erik Gandini, Channa Bankier och många fler. Möt dem efter visningarna.

BRAZIL NOW
Under rubriken Brazil Now visar Tempo ny brasiliansk dokumentärfilm i ett samarbete med festivalen "It´s All True". Filmerna presenteras av Amir Labaki, festivalchef på "It´s All True".

RADIOBIO
Missa inte vår radiobio eller fyll din mp3-spelare med dokumentärer. Besök tankstationen eller ta en ljuddusch under festivalen!

TEMPO DOCUMENTARY AWARD
Nytt för i år är tävlingen Tempo Documentary Award, som ger 75 000:- till Sveriges bästa dokumentärfilm, ett samarbete mellan Tempo, Svenska Filminstitutet och Stockholms stad. De 7 nominerade filmerna visas under festivalen. Prisutdelning är lördag 11 november på Sture och i direktsändning i SVT.

För program och information om filmerna: www.tempofestival.nu

-----------

ZITA + VAMLINGSBOLAGET = SANT

Den 13 november upprepar vi succén från förra hösten och bjuder in till mingel, shopping och film tillsammans med VamlingsboLaget, vars initiativtagare Kristina Torsson var en av formgivarna i Mah-jong under 70-talet. Idag görs alla kläderna på Gotland i en gammal mejeribyggnad som inrymmer färgeri, handtryck och syverkstad. Zita är sedan länge hängivna fans vilket resulterat i denna filmklubb.

Måndagen den 13 nov kl. 17.30 öppnar vi vår foajé för försäljning av VamlingsboLagets kläder till rabatterade priser. 18.45 visar vi dramat Grbavica - läker tiden alla sår? av den bosniska regissören Jasmila Zbanic. Filmen kostar vid detta tillfälle endast 65kr (ord. pris 85kr) och går att boka from den 7 nov via vår kassatelefon 23 20 20 eller via mailen: kassan@folketsbio.se.

Mer om filmen Grbavica, se nedan under repertoarfilm.
Mer info om kläderna: http://www.vamlingbolaget.com/

Premiär den 14 nov

HÄSTMANNEN
Av Peter Gerdehag & Tell Johansson, Sverige, 2006, 80 minuter Som att stiga in i en värld från en annan tid möter vi Stig-Anders som lever livet enligt nedärvda traditioner på familjegården i Råskog i djupaste Småland. Så kommer stormen, som över en natt förändrar Stig-Anders stilla liv till ett drama på liv och död. En av Sveriges främsta naturfotografer skildrar i mötet med "hästmannen" Stig - Anders ett märkligt och unikt livsöde.

Filmen visas för första gången under TEMPO dokumentärfilmfestival den 10 nov.
Mer info:www.hastmannen.com

---------

Tisdagen den 14 november kl.18.45 visar Zita i samarbete med Franska Institutet och Franska Ambassaden:

ZAÏNA, CAVALIERE DE L´ATLAS / ZAÏNA, ATLAS RYTTARNA
av Bourlem Guerdjou, Frankrike 2005, 100 min, franskt tal, svensk text Förhandspremiär i samarbete med NonStop Entertainment!
För att undkomma den mäktige Omar beslutar Zaïna sig för att följa sin far med stammens fullblod till den stora kapplöpningen i Agdal. Under den långa och farliga resan i hjärtat av Atlasbergen kommer far och dotter att lära känna och förstå varandra.

Biljettpris 70kr

STOCKHOLMS 17: DE INTERNATIONELLA FILMFESTIVAL
16 - 26 november 2006

Mer än 170 filmer från 40 länder! Internationella gäster: mottagare av Sthlm Lifetime Achievement Award: Lasse Hallström och Sthlm Visionary Award: Darren Aronofvsky Spotlight: Arabica visar egyptisk, saudisk och algerisk film. Mm, mm

Zita har kvällsvisningar under alla festivalens dagar.
För info om filmer, biljettköp:

ALICE & JAG
Av: Rebecka Rasmusson, Sverige, 2006, 74 minuter Dokumentärfilmaren Rebecka Rasmusson blir med barn med mannen hon tror sig älska då det visar sig att han samtidigt har en annan. En kväll framför tvn ser hon en intervju med den nu 90 år gamla premiärdrottningen Alice Timander som säger att hon aldrig känt sig älskad. Rebecka bestämmer sig för att söka upp henne och tillsammans nästlar sig ett drama fram kring kärlek, svek, att vara mamma, dotter och som kvinna bära en dröm om att samtidigt göra karriär.

GRBAVICA - LÄKER TIDEN ALLA SÅR
Av Jasmila Zbanic, Österrike/Bosnien-Herzegovina/Tyskland/Kroatien 2006,
90 minuter
Sarajevo i krigets efterdyningar. Esma är ensam mamma till 12-åriga Sara. Pappan var en krigshjälte, eller det är i alla fall vad Sara har fått höra hela sitt liv. Pappans insatser under kriget ger också den rabatt som så väl behövs för att Sara ska kunna följa med på skolresa. Men det är någonting som inte stämmer. Esma vill inte ge Sara det nödvändiga intyget, utan betalar hellre full avgift. Sara konfronterar sin mamma och till slut inser Esma att det inte går att skydda sig mot det förflutna.

Vinnare av Guldbjörnen Berlin 2006!

DARK HORSE
Av Dagur Kári, Danmark/Island 2005, 106 min
Daniel är en graffittimålare som försörjer sig genom att mot beställning spraya kärleksförklaringar på Köpenhamns husfasader. Enligt deklarationen har han tjänat sammanlagt 50 kronor på fyra år, vilket föranlett skattemyndigheten att vilja tala med honom. Även polisen, lokaltrafiken och hyresvärden har intresse i att få tag i honom. Men Daniel verkar leva i en helt egen frekvens. Ända tills han blir kär i Franc.

Vinnare av Nordiska Filmpriset Göteborg Filmfestival 2006

SPELAR DU IKVÄLL?
Av Ulf Peter Hallberg & Torben Skjødt Jensen, Sverige 2006
Ett porträtt av skådespelaren Erland Josephson, som arbetat med Ingmar Bergman, Andrej Tarkovskij och Peter Brook. En essäfilm om humor och nyfikenhet, bluff och äkthet, liv och död. "Kyrkogårdarna är fulla av odödliga människor", säger Josephson; filmen skildrar en levande legend och dennes livsenergi. En hyllning till teaterkonsten och livet: "Bara med konst kan man uttrycka det man inte begriper."

ALLA MÅR BRA
Av Rainer Hartleb, Sverige 2006, 145 min
En augustidag 1972 klev Rainer Hartleb in i ett klassrum i stockholmsförorten Jordbro och mötte eleverna i Lundaskolans 1D för första gången. Tanken var att skildra barnens väg genom grundskolan och livet i det nya Sverige - i förorterna. Men projektet växte och fortsatte in i 1980- och 1990-talet. 1994 kom den femte filmen i Jordbrosviten - En pizza i Jordbro - som belönades med en Guldbagge och fick Filmkritikernas pris. Vad hände med Slobodan, Uffe, Annelie, Ulrik och de andra i filmen? Nu, efter tolv år är Rainer Hartleb tillbaka med en ny film om barnen som växte upp i Jordbro på 1970-talet. ALLA MÅR BRA, den sjätte filmen i Jordbrosviten, är ett fascinerande porträtt av en hel generation och dess tid.

Rainer Hartleb har gjort en mängd dokumentärfilmer för Sveriges television där han började arbeta som dokumentärfilmare 1968. 1972 inledde han arbetet med Jordbrosviten, som är en av de märkligaste långtidssatsningarna i svensk film. I sviten ingår sedan tidigare: Barnen från Jordbro och Leva i Jordbro, (1972 -1981), Tillbaka till Jordbro, (1987), Det var en gång... en liten flicka, (1992) och En pizza i Jordbro (1994). Hela Jordbrosviten har visats vid filmfestivalerna i Berlin, Sydney, Santiago, Riga och i Sao Paulo, där filmen vann publikens pris. Alla mår bra är den sjätte filmen i sviten.
Filmografi i urval: Hemligheten (1983) Kärleken är allt (1986) En dag i Calcutta (1990) Efter muren (1990) Wiedersehen in Hildburghausen (1996) Ögonblick vid stranden (1998) Hela livet med Samuel (2000).

KORT&GRATIS:

Varje dag klockan 18.30 visar Zita gratis kortfilm inom ramen för sitt KORT&GRATIS program.

DET ÄR MIN TUR NU
Av Jörgen Hjerdt, Sverige 2006, 7 min

Det finns tillfällen när vi alla kan känna: det är nog nu. Det räcker. Jag tänker inte ta mer skit. Nån annan får ta tag i det här från och med nu. Den här filmen handlar om en kvinna som bestämmer sig för just det när hon snubblar i höstleran och all vittvätt trillar ut i smutsen. Hon blir liggande. Hon tänker inte resa sig och ta tag i den här situationen. Det är nån annans tur att göra nåt. Hon vill ha nån sorts belöning, en medalj och blommor, helst tulpaner. Det är min tur nu, säger hon.

Visas tom 12 nov
From den 13 nov visas TEMPO - vinnaren i
Kort&gratisprogrammet.
--------------