Zita - Folkets Bio

1. Premiär! THIN ICE

2. Småfolkets Bio: TINTIN - SOLENS TEMPEL

3. CINÈ FRANCAIS: Säsongspremiär! CHANGEMENT D`ADRESSE

4. På repertoaren: RED ROAD, 12.08 ÖSTER OM BUKAREST, EN SÅPA, INFÖDD SOLDAT- Oscarsnominerad, HÄSTMANNEN, ALICE & JAG
---------

Premiär 16 feb!

THIN ICE
Av Håkan Berthas, Sverige 2006, 57 minuter
Ända sedan armén introducerade ishockeyn i norra delen av den indiska provinsen Ladakh, har sporten dominerats av pojkar och män. År 2005 bestämmer sig några tjejer för att de också har rätt att delta i den årliga, nationella ishockey turneringen. En passionerad och begåvad studentska vid namn Dolkar, gör det till sitt uppdrag att tjejerna ska tillåtas tävla i nästa års Championship. På hennes internatskola, som ligger vid foten av Himalaya, ordnar Dolkar en fungerande ishockeyrink och ett team.

---------

Småfolkets Bio presenterar:

TINTIN - SOLENS TEMPEL
Av Eddie Lateste, Frankrike 1969, 77 min, animerat äventyr, barntillåten, svenskt tal Bomber och granater! Tintin i sitt kanske mest spännande äventyr någonsin. När sju arkeologer finner ett gammalt inkatempel drabbas de av en uråldrig förbannelse och faller i koma. Även professor Kalkyl drabbas av förbannelsen och kidnappas. Jakten på Kalkyl leder Tintin och kapten Haddock till Peru. Där råkar de ut för massor av äventyr och räddar indianpojken Zorrino undan elaka skurkar. Som tack lovar Zorrino att för dem till Kalkyl - och det mystiska Solens tempel. Anfäkta och anamma!

Visas lördag-söndag kl. 14.00 under perioden 13-28 januari

Biljettpris: 35kr

Säsongspremiär!

Tisdagen den 20 februari kl.18.45 visar Zita i samarbete med Franska Institutet och Franska Ambassaden:

CHANGEMENT D`ADRESSE/ ATT BYTA BOSTAD - Första visningen!
Av: Emmanuel Mouret, Frankrike, 2006, 85 min, frankt tal/engelsk text, från 15 år Med: Fanny Valette, Frédérique Bel, Dany Brillant, Emmanuel Mouret
Den blyge och bortkomne musikern David är ny i Paris. Han blir upp över öronen förälskad i sin elev Julia och gör allt för att vinna henne.Anne, som han delar våning med, uppmuntrar honom, ger goda råd och tröstar honom....alltihop mycket passionerat!

Biljettpris: 70 kr

RED ROAD
Av Andrea Arnold, Storbritannien, 2005, 117 min
Jackie sitter vid monitorerna på ett bevakningsbolag där hon vakar över ett litet hörn av världen. Hennes liv är inrättat på ett sätt som passar henne, hon håller sig undan från närmare relationer. Det är en ordning hon måste hålla för att klara av den smärta hon lever med efter att ha drabbats av den största sorg en människa kan råka ut för. En dag får hon syn på en man på skärmen. En man hon trodde hon aldrig skulle se igen. Men nu är han där och hon känner att hon inte har något val. Hon måste konfrontera honom. Jackie börjar förfölja mannen genom sina bevakningskameror som till slut leder henne till Red Road, ett höghusområde i norra Glasgow som skulle har rivits för länge sedan. "Red Road" är ett omskakande drama om besatthet och hämnd.

Vinnare av Juryns pris Cannes 2006, Vinnare av 2 BIFA, Bästa skådespelare, Bästa skådespelerska, Vinnare av 5 skotska BAFTA, Bästa film, Bästa skådespelare, Bästa skådespelerska, Bästa regi, Bästa manus

12.08 ÖSTER OM BUKAREST
Av Corneliu Porumboiu, Rumänien 2006, 89 min
När arga folkmassor till slut tvingade Rumäniens diktator Ceausescu att fly Bukarest i en helikopter, kunde hela nationen följa förloppet live på TV. 16 år senare bestämmer sig ägaren av en lokal TV-station i en liten stad några mil öster om Bukarest att uppmärksamma händelsen. Han bjuder in två gäster till studion för att berätta om sin stund av revolutionär lycka. Den ene är en gammal pensionär som gjort sig känd genom att ställa upp som jultomte. Den andre är lärare i historia, men mer än det, en välbekant gäst på stadens dryckeshål, dit också det mesta av hans inkomster hamnat. Tillsammans drar de sig till minnes dagen då de stormade stadshuset skanderande "ner med Ceausescu". Men tittarna har en annan bild av de revolutionära hjältarna.

Vinnare av Camera d`Or Cannes 2006!

EN SÅPA
Av Pernille Fischer Christensen, Danmark, 2005, 108 min
I Rollerna: Trine Dyrholm, David Dencik m fl
32-åriga Charlotte kan få allt men vill inte ha något alls. När hon flyttar ifrån sin pojkvän blir hon granne med den transsexuella Veronica (David Dencik). Veronica mår bäst när hon får tillbringa livet framför teven tillsammans med sin lilla hund, medan Charlotte fyller sina nätter med tillfälliga förbindelser. Genom ett överfall, en ny säng och en uppsättning vita gardiner förs de samman, och till slut spelar de tillsammans huvudrollerna i sin alldeles egna kärleksaga. ( Vinnare av Silverbjörnen i Berlin 2006)

Oscarsnominerad!

INFÖDD SOLDAT /INDIGENES
Rachid Bouchareb, Frankrike, 2006 120 minuter
De hade aldrig satt fot på fransk jord, men Frankrike var i krig och Saïd, Abdelkar, Messaoud och Yassir värvades till franska armén, tillsammans med 130 000 andra soldater från de franska kolonierna i Nordafrika. För Frankrike vann de strider från Italien till Alsace, men efter kriget vill det "moderland" för vilket de offrat sina liv, inte kännas vid dem. Men tack vare filmen, som nyligen gått upp i Frankrike, har president Chirac beslutat att göra en lagändring som innebär att även krigsveteranerna från de forna kolonierna ska få full pension.

Pris för Bästa manliga skådespelare till hela ensemblen Cannes 2006

HÄSTMANNEN
Av Peter Gerdehag & Tell Johansson, Sverige, 2006, 80 minuter Som att stiga in i en värld från en annan tid möter vi Stig-Anders som lever livet enligt nedärvda traditioner på familjegården i Råskog i djupaste Småland. Så kommer stormen, som över en natt förändrar Stig-Anders stilla liv till ett drama på liv och död. En av Sveriges främsta naturfotografer skildrar i mötet med "hästmannen" Stig - Anders ett märkligt och unikt livsöde.

Mer info:www.hastmannen.com

ALICE & JAG
Av: Rebecka Rasmusson, Sverige, 2006, 74 minuter Dokumentärfilmaren Rebecka Rasmusson blir med barn med mannen hon tror sig älska då det visar sig att han samtidigt har en annan. En kväll framför tvn ser hon en intervju med den nu 90 år gamla premiärdrottningen Alice Timander som säger att hon aldrig känt sig älskad. Rebecka bestämmer sig för att söka upp henne och tillsammans nästlar sig ett drama fram kring kärlek, svek, att vara mamma, dotter och som kvinna bära en dröm om att samtidigt göra karriär.

Premiär! 23 feb TOMORROW NEVER KNOWS

------------

För mer information och bilder kontakta Wanda Bendjelloul eller Kristin Engstedt på Zita, wanda@folketsbio.se, kristin@folketsbio.se, tel 08-545 272 54/56