Zita - Folkets Bio

1. Premiär! THE SECRET LIFE OF WORDS

2. Utökade öppettider from 17 aug

3. FILM TILLSAMMANS på Stockholms Terrassen, Kulturhuset

4. På repertoaren: EMMAS LYCKA, STILLA LIV, TVÅ FANTASTISKA FÅR (Kort tid!)
FRÅN GRAV TILL GRAV

Premiär 17 aug

Producerad av Agustin och Pedro Almodovar

THE SECRET LIFE OF WORDS
Av Isabel Coixet, Spanien/Kanada 2005, 115 min, engelskt tal Med Tim Robbins, Sarah Polley och Julie Christie Hanna (Sarah Polley) är ett mysterium för omgivningen. Hon är en av fabrikens flitigaste arbetare, tar varken ut semester eller sjukdagar, men är helt isolerad från sina arbetskamrater. Till slut får hon order av chefen att ta ut lite semester. Hon tar bussen till kusten där hon redan första kvällen av en händelse får jobb på en oljeplattform där det har varit en stor olycka. Hanna är sjuksköterska och ska ta hand om den svårt skadade Josef (Tim Robbins). Olyckan har gjort honom tillfälligt blind och han är i desperat behov av att ha någon att prata med. Hanna däremot är lika inbunden som vanligt. Men mellan Hanna och Josef uppstår en försiktig kärlek och långsamt börjar Hanna öppna upp sig och ge ord till om det fruktansvärda trauma hon bär på.

Filmen är tillägnad danskan Inge Genefke, som under trettio års tid varit en av frontfigurerna i kampen mot tortyr. Inge Genefke är verksam inom organisationen International Rehabilitation Council for Torture Victims (IRCT, www.irct.org).

Inge Genefke och IRCT:s generalsekreterare Brita Sydhoff introducerar filmen den 17 augusti kl. 20.30. Välkomna!

Filmen vann Goyapriset för årets bästa film, bästa manus och bästa regi i Spanien 2006! I birollerna medverkar bland annat Javier Cámara och Leonor Watling, från bland annat TALA MED HENNE. Official Selection - Sundance Film Festival

Utökade öppettider

Från och med den 17 aug öppnar vi dörrarna från klockan 16.00 igen.

Film tillsammans
- Nattbio på Stockholmsterrassen, Kulturhuset
presenteras av

När augustisolen sjunker bakom takåsarna sippar du på en drink, lutar dig mot den varma betongen och småpratar med din vän. När det mörknar börjar filmerna * först en kortfilm, sedan en exklusiv förhandsvisning som ännu inte nått biograferna. Tre torsdagar i augusti som du inte klarar att missa. Presenteras av StockholmsTerrassen och Zita i samarbete med Folkets bio, NonStop Entertainment och Noble Entertainment.

Torsdag 23 augusti, kl. 20-00

2 DAGAR I PARIS
Franska multitalangen Julie Delpy (Before Sunset, Broken Flowers) gör sin regidebut och spelar även huvudrollen i denna skruvade romantiska komedi. Den parisiska kultursfären går i klinch med amerikansk hippie-neuros när Marion (Delpy) och Justin (Adam Goldberg från Saving Private Ryan, A Beautiful Mind) mellanlandar två dagar i Paris. Deras förhållande ställs på prov när Justin måste umgås med Marions flippade konstnärsföräldrar och flera av hennes flirtiga ex...

Kortfilm: Aldrig som första gången
Fyra personer berättar om hur det var att förlora oskulden i prisbelönt animation.

DJ: Ika & Vejde (Tidningen Sex)

Biljettpris 60 kr

Hela programmet finns på www.zita.se

---------

EMMAS LYCKA
av Sven Taddicken, Tyskland, 99 min, 2006, tyska
På den tyska landsbygden bor Emma som är grisuppfödare på en mindre gård. Hon lever i symbios med naturen och sina grisar, men hon är ensam. Den kontakt hon har med det motsatta könet sträcker sig till lantpolisen Henner, som visserligen friar till henne med jämna mellanrum, men han är också den som har ansvaret för att driva in Emmas skulder på gården. Emma befinner sig i djup ekonomisk kris och har varken el eller telefon, men hon trivs på sin gård och vill inte byta det stillsamma liv hon har på gården mot ett liv i stan med Henner. En natt kraschar en Jaguar rakt in på Emmas gård. Inuti bilen finns en medvetslös man och en låda full med pengar. Emmas lycka verkar total, ödet har givit henne både pengar och en man, som dessutom luktar precis som hennes drömman ska göra. Max - den medvetslöse mannen, är en medelmåttig pedantisk bilförsäljare som precis fått veta att han är döende i cancer. Anledningen till hans bilkrasch är att han bestämt sig för att stjäla pengar från bilfirman han arbetar på för att spendera sina sista veckor i en hängmatta i Mexiko. Hans stöld blir dock upptäckt och resulterar i en vild biljakt. Emma tar hand om Max och snart inser Max att han inte behöver resa långt bort för att finna den frid och den lycka som han så länge saknat.

STILLA LIV
Av Jia Zhang-Ke, Kina, 2006, 108 min, mandarin
Stilla Liv porträtterar verkligheten för de över en miljon kineser som tvingats lämna tryggheten i sina hembyar och flytta till storstäderna för att ge plats för världens största dammbygge Tre Raviner. Landskap och livsöden får stark samhörighet när en man och en kvinna återvänder till den folktomma och snart vattentäckta byn Fengjie för att ta till vara på det som går och ta avsked av det som gått förlorat. Stilla Liv illustrerar baksidorna av det nya Kina med ett symbolrikt och artistiskt handlag. Med filmer som The World och Unknown Pleasures rankas Jia Zhang-Ke som en av de mest lovande kinesiska filmskaparna av idag. Den stiliserade dramadokumentären Stilla liv understryker detta och placerar honom som en av frontfigurerna i den så kallade "sjätte generationen" av kinesiska filmregissörer.

Stilla Liv vann Guldlejonet på filmfestivalen i Venedig 2006!

Kort tid kvar!

TVÅ FANTASTISKA FÅR
Av Liu Hao, Kina, 2004,100 min
Ett gammalt bondpar på den kinesiska landsbygden får i uppdrag att ta hand om ett par exotiska och fantastiska får. Det är en mycket fattig by och till en början väcker fåren stor avundsjuka hos byborna, men samtidigt stiger förhoppningarna om att lycka och välfärd ska komma till byn. De två fåren blir en stolthet för hela byn och alla bidrar till fårens skötsel och välbefinnande. Men det visar sig att även två fantastiska får har sina begränsningar. Innan regidebuten arbetade Liu Hao född 1969 i Shanghai som tidningsreporter. Vid trettio års ålder tog Hao examen vid Beijing Film Academy. Förutom Två fantastiska får, har Hao skrivit manus till och regisserat ytterligare en film: Chen Mo and Meiting. Den har vunnit flera priser bla. First Movie Award på Berlins filmfestival 2002. Två fantastiska får vann priset för Bästa film på Victoria Independent Film & Video Festival 2004.

FRÅN GRAV TILL GRAV
Av Jan Cvitkovic, Slovenien/Kroatien 2005, 103 min, slovenska, från 15 år Filmen handlar om döden och om människor i en liten by i Slovenien. Pero, en man i trettioårsåldern livnär sig på att skriva tal till begravningar. Men talen, vars syfte egentligen är att beskriva den avlidne, utnyttjar Pero till att skapa poesi. En högst personlig blandning av rena grötrim och små filosofiska betraktelser om livet. Men Peros privatliv lämnar mycket övrigt att önska. Han bor fortfarande kvar hemma tillsammans med sina systrar och sin självmordsbenägne far. Och han är fortfarande olyckligt kär i sin barndomsvän Renata. Men en dag utsätts Peros syster för ett brott och hans talskrivarkonst blir återigen efterfrågad.

------------

Nästa vecka RUMÄNSKA FILMDAGAR!

------------

För mer info och bilder kontakta Wanda Bendjelloul tel: 08/545 272 54, epost: wanda@folketsbio.se eller Kristin Engstedt, tel: 08/545 272 56,
epost: kristin@folketsbio.se