Zita - Folkets Bio

2. Småfolkets Bio: DEN LÅNGA FLYKTEN

3. FILM&SAMTAL: OM MORGONDAGEN VET MAN ALDRIG

5. Ciné Français: LE PRESSENTIMENT

6. Zita och tidskriften 00 -tal firar Int. kvinnodagen med klubben RUMLA!

7.På repertoaren: OM MORGONDAGEN VET MAN ALDRIG, THIN ICE, RED ROAD, 12.08 ÖSTER OM BUKAREST, EN SÅPA, INFÖDD SOLDAT- Oscarsnominerad, HÄSTMANNEN, ALICE & JAG

---------

ÄNTLIGEN SPORTLOV!

Under sportlovsveckan håller vi öppet från klockan 14.00 varje dag och visar både DEN LÅNGA FLYKTEN (läs mer ovan) och THIN ICE för de yngre. HÄSTMANNEN visas även klockan 14.15 hela veckan.

Småfolkets Bio presenterar:

DEN LÅNGA FLYKTEN
Av Martin Rosen efter Richard Adams roman, Storbritannien 1978, 101 min. Animerat äventyr, från 7 år, engelskt tal och svensk text. Klassikern om vildkaninernas flykt mot en fredlig hemplats! En dag vid gullvivstidens slut bryter en flock vildkaniner upp från Sandlefords ängar, hotade av människans framfart, för att söka en ny bostadsplats. Den lille Femman, Hassel, stöddige Kronan, den poetiske Maskros och Björnbär samt några till har anat faran och ger sig iväg. Okända fiender och farligheter väntar dem i det grönkulliga landskapet och ställer dem på svåra prov. När de kämpar sig genom tusen äventyr och faror börjar de inse att den sorglösa och oskyldiga värld de en gång levde i för alltid är borta.

Biljettpris: 35kr

SPORTLOVSBIO!
Visas varje dag kl. 14.00 under perioden 24-28 februari och 1-4 mars.

FILM&SAMTAL

Se OM MORGONDAGEN VET MAN ALDRIG och lyssna sedan till ett samtal om den ökande hemlösheten i Sverige. Medverkande: filmens regissör Kirsi Nevanti, medverkande i filmen och representanter från Stockholms Stadsmission.

Tid: Måndagen den 5 mars klockan 18.00
Biljettpris: 65kr

--------

Tisdagen den 6 mars kl.18.45 visar Zita i samarbete med Franska Institutet och Franska Ambassaden:

LE PRESSENTIMENT/FÖRANINGAR
Jean-Pierre Darroussin, Frankrike 2006, 100 min, från 15 år, franskt tal, engelskt text. Första Sverigevisningen! Charles Benesteau bryter med sin borgerliga bakgrund och lämnar fru, familj och vänner för att leva ensam och anonymt i arbetarkvarteren i Paris. Hans önskan att där leva som en annan människa, att dra sig undan, att utplåna sig själv för att kunna bli den han drömmer om att vara stöter på nya dramatiska händelser...

Biljettpris: 70 kr

00TALs Litteraturklubb Rumla på Zita
- poesi, pop & projektioner

I vår firar 00TAL internationella kvinnodagen på Biograf Zita med konstnärer, poeter och musiker som skapat texter, videokonst och musik.
Gäst-curators: konstduon K + K Paint & Copy, som består av poeten Kristofer Flensmarck och konstnären Katrine Persson.

Tid: Torsdagen den 8 mars kl 20.15
Plats: Biograf Zita, Birger Jarlsgatan 37
Entré: 50 kr, fri entré för 00TALs prenumeranter!

OM MORGONDAGEN VET MAN ALDRIG -
TOMORROW NEVER KNOWS
Av Kirsi Nevanti, Sverige 2006, 114 minuter
Det här är en film om människor som är eller har varit hemlösa, staden de lever i är Stockholm. Filmen handlar om hur man får ordning i kaoset, hur hanterar man kärleken, hur klarar man vardagen från en dag till en annan. Frågor gemensamma för oss alla, allting bara mycket mera tillspetsat när man inte har en nyckel att sätta i en dörr.

THIN ICE
Av Håkan Berthas, Sverige 2006, 57 minuter
Ända sedan armén introducerade ishockeyn i norra delen av den indiska provinsen Ladakh, har sporten dominerats av pojkar och män. År 2005 bestämmer sig några tjejer för att de också har rätt att delta i den årliga, nationella ishockey turneringen. En passionerad och begåvad studentska vid namn Dolkar, gör det till sitt uppdrag att tjejerna ska tillåtas tävla i nästa års Championship. På hennes internatskola, som ligger vid foten av Himalaya, ordnar Dolkar en fungerande ishockeyrink och ett team.

RED ROAD
Av Andrea Arnold, Storbritannien, 2005, 117 min
Jackie sitter vid monitorerna på ett bevakningsbolag där hon vakar över ett litet hörn av världen. Hennes liv är inrättat på ett sätt som passar henne, hon håller sig undan från närmare relationer. Det är en ordning hon måste hålla för att klara av den smärta hon lever med efter att ha drabbats av den största sorg en människa kan råka ut för. En dag får hon syn på en man på skärmen. En man hon trodde hon aldrig skulle se igen. Men nu är han där och hon känner att hon inte har något val. Hon måste konfrontera honom. Jackie börjar förfölja mannen genom sina bevakningskameror som till slut leder henne till Red Road, ett höghusområde i norra Glasgow som skulle har rivits för länge sedan. "Red Road" är ett omskakande drama om besatthet och hämnd.

Vinnare av Juryns pris Cannes 2006, Vinnare av 2 BIFA, Bästa skådespelare, Bästa skådespelerska, Vinnare av 5 skotska BAFTA, Bästa film, Bästa skådespelare, Bästa skådespelerska, Bästa regi, Bästa manus

12.08 ÖSTER OM BUKAREST
Av Corneliu Porumboiu, Rumänien 2006, 89 min
När arga folkmassor till slut tvingade Rumäniens diktator Ceausescu att fly Bukarest i en helikopter, kunde hela nationen följa förloppet live på TV. 16 år senare bestämmer sig ägaren av en lokal TV-station i en liten stad några mil öster om Bukarest att uppmärksamma händelsen. Han bjuder in två gäster till studion för att berätta om sin stund av revolutionär lycka. Den ene är en gammal pensionär som gjort sig känd genom att ställa upp som jultomte. Den andre är lärare i historia, men mer än det, en välbekant gäst på stadens dryckeshål, dit också det mesta av hans inkomster hamnat. Tillsammans drar de sig till minnes dagen då de stormade stadshuset skanderande "ner med Ceausescu". Men tittarna har en annan bild av de revolutionära hjältarna.

Vinnare av Camera d`Or Cannes 2006!

EN SÅPA
Av Pernille Fischer Christensen, Danmark, 2005, 108 min
I Rollerna: Trine Dyrholm, David Dencik m fl
32-åriga Charlotte kan få allt men vill inte ha något alls. När hon flyttar ifrån sin pojkvän blir hon granne med den transsexuella Veronica (David Dencik). Veronica mår bäst när hon får tillbringa livet framför teven tillsammans med sin lilla hund, medan Charlotte fyller sina nätter med tillfälliga förbindelser. Genom ett överfall, en ny säng och en uppsättning vita gardiner förs de samman, och till slut spelar de tillsammans huvudrollerna i sin alldeles egna kärleksaga. ( Vinnare av Silverbjörnen i Berlin 2006)

Oscarsnominerad!

INFÖDD SOLDAT /INDIGENES
Rachid Bouchareb, Frankrike, 2006 120 minuter
De hade aldrig satt fot på fransk jord, men Frankrike var i krig och Saïd, Abdelkar, Messaoud och Yassir värvades till franska armén, tillsammans med 130 000 andra soldater från de franska kolonierna i Nordafrika. För Frankrike vann de strider från Italien till Alsace, men efter kriget vill det "moderland" för vilket de offrat sina liv, inte kännas vid dem. Men tack vare filmen, som nyligen gått upp i Frankrike, har president Chirac beslutat att göra en lagändring som innebär att även krigsveteranerna från de forna kolonierna ska få full pension.

Pris för Bästa manliga skådespelare till hela ensemblen Cannes 2006

HÄSTMANNEN
Av Peter Gerdehag & Tell Johansson, Sverige, 2006, 80 minuter Som att stiga in i en värld från en annan tid möter vi Stig-Anders som lever livet enligt nedärvda traditioner på familjegården i Råskog i djupaste Småland. Så kommer stormen, som över en natt förändrar Stig-Anders stilla liv till ett drama på liv och död. En av Sveriges främsta naturfotografer skildrar i mötet med "hästmannen" Stig - Anders ett märkligt och unikt livsöde.

Mer info:www.hastmannen.com

ALICE & JAG
Av: Rebecka Rasmusson, Sverige, 2006, 74 minuter Dokumentärfilmaren Rebecka Rasmusson blir med barn med mannen hon tror sig älska då det visar sig att han samtidigt har en annan. En kväll framför tvn ser hon en intervju med den nu 90 år gamla premiärdrottningen Alice Timander som säger att hon aldrig känt sig älskad. Rebecka bestämmer sig för att söka upp henne och tillsammans nästlar sig ett drama fram kring kärlek, svek, att vara mamma, dotter och som kvinna bära en dröm om att samtidigt göra karriär.

Premiär! 9 mars PRINCESS

------------

För mer information och bilder kontakta Wanda Bendjelloul eller Kristin Engstedt på Zita, wanda@folketsbio.se, kristin@folketsbio.se, tel 08-545 272 54/56

---------