Zita - Folkets Bio

DETTA HÄNDER PÅ ZITA 31 augusti - 6 september

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 09:24 CEST

1. På repertoaren: SÅ FIRADE VI JORDENS UNDERGÅNG,
THE SECRET LIFE OF WORDS, EMMAS LYCKA, FRÅN GRAV TILL GRAV (sista dagen 6 sep)

I samarbete med Novemberfilm

SÅ FIRADE VI JORDENS UNDERGÅNG
av Catalin Mitulescu, Rumänien, 2006, 106 min
Bukarest 1989 - diktatorn Ceausescus sista år vid makten. Eva bor tillsammans med sina föräldrar och sin 7-årige lillebror Lalalilu. Hon är 17 år gammal och kär i Alex, sonen till en illa omtyckt partifunktionär. En dag råkar Eva och Alex ha sönder en byst av Ceausescu i skolan. De åker fast och tvingas erkänna sitt brott inför klasskamraterna. Alex erkänner, medan Eva vägrar. Som straff blir hon förflyttad till en yrkesskola, där hon möter Andrei, sonen till en dissident. Andrei planerar att fly från Rumänien genom att simma över Donau. Eva beslutar sig för att följa med. Lillebror Lalalilu kommer deras planer på spåren och bestämmer sig för att tillsammans med två klasskamrater störta Ceausescu, allt för att hans älskade storasyster skall stanna kvar i ett fritt Rumänien.

Producerad av Agustin och Pedro Almodovar

THE SECRET LIFE OF WORDS
Av Isabel Coixet, Spanien/Kanada 2005, 115 min, engelskt tal Med Tim Robbins, Sarah Polley och Julie Christie Hanna (Sarah Polley) är ett mysterium för omgivningen. Hon är en av fabrikens flitigaste arbetare, tar varken ut semester eller sjukdagar, men är helt isolerad från sina arbetskamrater. Till slut får hon order av chefen att ta ut lite semester. Hon tar bussen till kusten där hon redan första kvällen av en händelse får jobb på en oljeplattform där det har varit en stor olycka. Hanna är sjuksköterska och ska ta hand om den svårt skadade Josef (Tim Robbins). Olyckan har gjort honom tillfälligt blind och han är i desperat behov av att ha någon att prata med. Hanna däremot är lika inbunden som vanligt. Men mellan Hanna och Josef uppstår en försiktig kärlek och långsamt börjar Hanna öppna upp sig och ge ord till om det fruktansvärda trauma hon bär på.

Filmen vann Goyapriset för årets bästa film, bästa manus och bästa regi i Spanien 2006! I birollerna medverkar bland annat Javier Cámara och Leonor Watling, från bland annat TALA MED HENNE. Official Selection - Sundance Film Festival

Filmen är tillägnad danskan Inge Genefke, som under trettio års tid varit en av frontfigurerna i kampen mot tortyr. Inge Genefke är verksam inom organisationen International Rehabilitation Council for Torture Victims (IRCT, www.irct.org).

EMMAS LYCKA
av Sven Taddicken, Tyskland, 99 min, 2006, tyska
På den tyska landsbygden bor Emma som är grisuppfödare på en mindre gård. Hon lever i symbios med naturen och sina grisar, men hon är ensam. Den kontakt hon har med det motsatta könet sträcker sig till lantpolisen Henner, som visserligen friar till henne med jämna mellanrum, men han är också den som har ansvaret för att driva in Emmas skulder på gården. Emma befinner sig i djup ekonomisk kris och har varken el eller telefon, men hon trivs på sin gård och vill inte byta det stillsamma liv hon har på gården mot ett liv i stan med Henner. En natt kraschar en Jaguar rakt in på Emmas gård. Inuti bilen finns en medvetslös man och en låda full med pengar. Emmas lycka verkar total, ödet har givit henne både pengar och en man, som dessutom luktar precis som hennes drömman ska göra. Max - den medvetslöse mannen, är en medelmåttig pedantisk bilförsäljare som precis fått veta att han är döende i cancer. Anledningen till hans bilkrasch är att han bestämt sig för att stjäla pengar från bilfirman han arbetar på för att spendera sina sista veckor i en hängmatta i Mexiko. Hans stöld blir dock upptäckt och resulterar i en vild biljakt. Emma tar hand om Max och snart inser Max att han inte behöver resa långt bort för att finna den frid och den lycka som han så länge saknat.

FRÅN GRAV TILL GRAV
Av Jan Cvitkovic, Slovenien/Kroatien 2005, 103 min, slovenska, från 15 år Filmen handlar om döden och om människor i en liten by i Slovenien. Pero, en man i trettioårsåldern livnär sig på att skriva tal till begravningar. Men talen, vars syfte egentligen är att beskriva den avlidne, utnyttjar Pero till att skapa poesi. En högst personlig blandning av rena grötrim och små filosofiska betraktelser om livet. Men Peros privatliv lämnar mycket övrigt att önska. Han bor fortfarande kvar hemma tillsammans med sina systrar och sin självmordsbenägne far. Och han är fortfarande olyckligt kär i sin barndomsvän Renata. Men en dag utsätts Peros syster för ett brott och hans talskrivarkonst blir återigen efterfrågad.

OBS! Sista dagen 6 sep!

------------

Premiär 7 september! THE CATS OF MIRIKITANI

------------