Zita - Folkets Bio

2. CineFrançais; 11 april 18.45, LE ROLE DE SA VIE

3. Filmfestivalen Junior 2 - 9 april

4. Påsklovsbio 10 - 16 april

5. På repertoaren: SISTERS IN LAW, CONTAINER, FRUSET LAND, CROSSING THE BRIDGE - THE SOUND OF ISTANBUL, BARNET, SIGRID & ISAAC, KORT&GRATIS: JAG MINNS HÅKAN ALEXANDERSSON
------------

Småfolketsbio presenterar:
Ett alldeles nytt matinéprogram för de allra minsta.

BALLERINAGRODAN & CO, 35 min består av:

BALLERINAGRODAN
Av Anna Hansson och Staffan Erlandsson
På en sten i skogen sitter en klumpig groda vars högsta dröm är att få stå på scen som ballerina. Stefan Sundström sjunger grodans egen berättelse om den dagen då drömmen var nära att gå i uppfyllelse. DET LILLA MONSTRET
Av Alexandra Schatz
Det lilla monstret kan inte sova. Det är för mörkt, för bullrigt, för tyst och för ljust. Hennes monstermamma och monsterpappa gör allt de kan för att det lilla monstret ska komma till ro. DEN LILLA PRINSEN Av Zoia Trofimova Solen går upp på den lilla prinsens planet, men solen är smutsig! Prinsen kan inte acceptera denna skönhetsfläck och försöker putsa bort smutsen. LET GO Av Arvid Eriksson En teatervaktmästare upptäcker till sin förtrytelse att någon har tappat sin heliumballong och nu flyger ballongen omkring uppe i taket. Med alla möjliga hjälpmedel försöker vaktmästaren få ner ballongen.

Biljettpris: 50 kr
Visas 8 - 16 april, kl 14.00
-----------

Tisdagen den 11 april kl.18.45 visar Zita i samarbete med Franska Institutet och Franska Ambassaden:

LE ROLE DE SA VIE (HENNES LIVS ROLL)
Av: François Favrat, Frankrike, 2004, Komedi, 100 min, Franskt tal/Engelsk text

Med: Agnès Jaoui, Karin Viard, Jonathan Zaccaï
Claire frilansar som modejournalist och träffar filmstjärnan Elisabeth Becker. Ingenting förenar dem egentligen, vare sig deras karaktär, förhållande till män, pengar eller berömdhet. När Claire anställs som personlig assistent till Elisabeth vänds hennes värld upp och ner. Så småningom blir de två kvinnorna vänner, eller det är åtminstone vad Claire tror......

Biljettpris 70kr

Stockholms filmfestival Junior 3 - 7 april

Stockholms filmfestival Junior är en festival som har som mål att visa kvalitetsfilm från hela världen för barn och ungdomar. På festivalen visas aktuell film som sällan når den vanliga biorepertoaren. Visningarna blandas med eget skapande och diskussion. Junior vill att dagens unga ska kunna påverka, utveckla och delta i kulturlivet. Filmerna är uppdelade i kategorierna årskurs 1-3, årskurs 4-6 och årskurs 7-9 och visas på biograf Zita och Skandia. Alla filmer, utom de svenska, har engelsk text eller tal. Filmerna för årskurs 1-6 dubbas simultant i salongen av skådespelare.

Dessutom arrangerar festivalen även den nationella filmtävlingen 1 minut film för barn och unga mellan 6-16 år. Två priser delas ut. Ett för bästa fiktion och ett för bästa dokumentär. Vinnarna får göra en ny film med ett professionellt filmteam.

Mer information om program och biljetter går att hitta på festivalens hemsida: www.filmfestivalen.se/junior/

---------

Påsklovsbio

Mellan den 10 och den 16 april har Zita matinéföreställningar för såväl unga som gamla. Kassan öppnar 13.30 och filmerna som visas under förmiddagarna är:

BALLERINAGRODAN 14.00
SIGRID & ISAAC 14.30, 17.00
SISTERS IN LAW 14.45
FRUSET LAND 15.00

För övriga tider se dagsaktuellt program på Zitas hemsida: www.zita.se

På repertoaren:

VIKARIEN
Av: Åsa Blanck och Johan Palmgren, Sverige, 2006, 85 min
För den unge ambitiöse läraren Max blir kaoset på Hallonbergskolan till sist outhärdligt. Han bestämmer sig för att rådfråga sin gamle magister, den nu 73-årige Folke från Lund. Folke är en lärare av den gamla stammen, tillika världsmästare i baklängestal. När han anländer till förorten börjar saker att hända. Ingen visste hur det skulle gå och under tiden som gick ställdes allas föreställningar på ända. "Vikarien" är en tragikomisk och allvarlig film där demokrati ställs mot auktoritet, tradition mot obruten mark, där känslor stormar och inget är vad det synes vara.

Förfilm:
SJUK-HUSET
Av Anna Erlandsson, Sverige, 2005, 2 min
En dag som alla andra på sjukhuset. Eller är det? Något väsnas.

SISTERS IN LAW
Av Kim Longinotto och Florence Ayisi, England, 2005. 104 minuter Manka har rymt hemifrån. Hennes faster misshandlar henne och hon har ärr över hela kroppen. Amina har en man som slår henne och vill skilja sig. Sonita har samlat mod och anmält sin granne för våldtäkt. "De anklagade har missat i vilket århundrade de lever" säger Beatrice Ntuba, domare i Kumba Town i Kamerun. Tillsammans med kollegan, åklagaren Vera Ngassa, ingjuter de mod och styrka i kvinnor som tidigare varit hänvisade till att vara offer och förövarna ställs till svars. I den lilla staden Kumba i Kamerun har ingen dömts för misshandel under de senaste 17 åren. Men nu är en förändring på gång. Beatrice Ntuba och Vera Ngassa är två orädda kvinnor som tar sig an misshandelsfall, våldtäkter och barnmisshandel och inte låter sig hindras av rättssalens skrivna och oskrivna regler. De ställer helhjärtat upp för dem söker upprättelse och skräder inte orden om situationen så kräver. De ger sig in i känsliga konflikter och tillsammans står de upp mot inskränkta värderingar och traditioner och för de svaga och försvarslösa. En film fylld av hopp och framtidstro.

Vinnare av Publikpriset på IDFA Dokumentärfilmfestival!

CONTAINER
Av Lukas Moodyssons, Sverige, 2005, 74 min, Barntill
Lukas Moodyssons nya långfilm är poetisk, experimentell och annorlunda. Moodysson kallar själv CONTAINER för "en svartvit stumfilm med ljud". Två skådespelare i huvudrollerna; Mariha Åberg och Peter Lorentzon. Mariha Åberg är utbildad vid Balettakademien i Stockholm och har arbetat som dansare inom teater och TV. Peter Lorentzon har tidigare medverkat i bl.a. "Om jag vänder mig om" och "Stockholm Boogie". CONTAINER är inbjuden till årets filmfestival i Berlin 9-19 februari. Filmen deltar i den officiella sektionen Panorama. "Jag är jätteglad och lite förvånad över att filmen blivit inbjuden. Den är så konstig att jag inte trodde någon skulle vilja ha den", kommenterar Moodysson inbjudan.

FRUSET LAND
Av Aku Louhimies, Finland, 2005, 130 minuter, från 15 år
Fruset land är en resa genom ett påfallande kulet landskap, där pengarna styr och flaskan tröstar, och där ensamhet och desperation driver människor till en balansakt där förståndet står på spel. I den frusna existensen kan man knappt urskilja den strimma av hopp som kan smälta isen, men den finns där. Ett brilliant konstruerat nät av sammanflätade öden, som får åskådaren att tappa andan, och hjärtat att slå.

Ett episodiskt drama där en kedja av händelser vävs samman med utgångspunkt från en förfalskad 500 eurosedel. Tuomas är en ung datahacker med ett socialt samvete. Hans kompis Niko är mer intresserad av sprit och droger. Nikos pappa är arbetslös och alkoholiserad. Isto är biltjuv, Hurskainen säljer dammsugare och schampoo. Hannele är polis. Människor som aldrig träffats tidigare, men vars öden korsar varandra och förändrar alla deras liv för evigt.

Filmen är baserad på en roman av Leo Tolstoj, som för fram teorin att den enes ångest och olycka alltid - likt en stafettpinne - förs vidare till någon annan.

Med Jasper Pääkonen, Mikko Leppilampi, Pamela Tola, Matleena Kuusniemi med flera.

Vinnare av Nordiska Filmpriset och Kyrkans Filmpris Göteborg Filmfestival 2005

CROSSING THE BRIDGE - THE SOUND OF ISTANBUL
Av Fatih Akin, Turkiet/Tyskland, 2005, Barntill, 90 min
Följ med Alexander Hacke, en av frontfigurerna i legendariska tyska avantegardebandet Einstuerzende Neubauten, när han öppnar dörrarna till ett musikaliskt äventyr i den mytomspunna staden Istanbul. Efter att ha checkat in på ärevördiga Grand Hotel de Londres i stadens attraktiva Beyogludistriktet hoppar han in som vikarie för basisten i det turkiska "neopsykedeliska" bandet Baba Zula. Sedan följer en resa genom turkisk rap, experimentmusik, gatans toner, smäktande kurdiska ballader och virvlande dervischer. Tillsammans med Hacke går vi på Istanbuls pulserande gator, bron som förenar öst med väst och visar att kulturer kan mötas och befrukta varandra.

I filmen medverkar: BABA ZULA, ORIENT EXPRESSIONS, DUMAN, REPLIKAS, ERKIN KORAY, CEZA, THE ISTANBUL STYLE BREAKERS, MERCAN DEDE, SELIM SESLER, BRENNA MacCRIMMON, SIYASIYABEND, AYNUR, ORHAN GENCEBAY, SEZEN AKSU, MÜZEYYEN SENAR

Guldbaggevinnare - Bästa utländska film

BARNET
Av Jean-Pierre och Luc Dardenne, Belgien/Frankrike, 2005, 95 min, 11år Bruno är en 20-årig lösdrivare som bor med flickvännen Sonia i den lilla staden Seraing i östra Belgien. Deras inkomster består av Sonias arbetslöshetsunderstöd och de småstölder som Bruno och hans gäng sysslar med.
Allt förändras när Sonia och Bruno får barn. När Sonia kommer hem från sjukhuset med nyfödde lille Jimmy har Bruno hyrt ut lägenheten till några vilt främmande människor. Hans faderliga känslor väcks tillfälligt till liv när han väl träffar sin son. Men rotlösheten och den ständiga jakten på pengar tar överhanden...

SIGRID OCH ISAAC
Av Anders Wahlgren, Sverige, 2005, 76 min
En annorlunda långfilm om konstnärsparet Sigrid Hjertén och Isaac Grünewald, om
deras kärlek, konstnärskap och kamp för överlevnad, i en svår tid som i mycket påminner om
vår. Anders Wahlgren, som skrivit manus och regisserat, har under flera år fått möjligheten att
gå igenom deras efterlämnade brev, foton, filmer och tidningsartiklar. Det har varit en skakande läsning. De antisemitiska hoten som Isaac utsätts för är till stora delar okända händelser. Genom tre års forskning har detta unika material från polisprotokoll, foton, privata brev och tidningsurklipp blivit en långfilm, i form av ett kammarspel - en dialog för två skådespelare. Gunilla Röör och Philip Zandén ger röst åt Sigrid och Isaac.

KORT&GRATIS:

JAG MINNS HÅKAN ALEXANDERSSON
Av: Carl Johan De Geer, Sverige, 2005, 14 min
En film om manlig vänskap som krackelerar. Och en uppgörelse med 1900-talets patriarkala genimyt. Håkan Alexandersson (1940-2004) var en konstnärsrebell på 1960-talet. Carl Johan De Geer, Håkans vän och medarbetare från 50-tal till 90-tal, skildrar i denna 14 minuters dokumentärfilm Alexanderssons originella arbete inom filmens område, hans säregna personlighet och den utveckling som fick vänskapen att upphöra. Carl Johan: "Jag minns Håkan med så blandade känslor att det är svårt att uttrycka dem. Håkans kunskaper i de mest vitt skilda ämnen tog aldrig slut. Arkitekter, filosofer, tyska skådespelare från 20-talet, italienska regissörer från 40-talet, Strindbergs brev och noveller, Sartre, Mickey Spillane, G?the och Kafka... allt ingick den oavbrutna föreläsning som Håkan höll, kedjerökande och stundtals lätt berusad. Han blev min mentor fast han var två år yngre än jag. Han räddade mitt liv och gav mig en bättre tillvaro. Jag glömmer aldrig när han, ung och frisk, citerade Becket: Kvinnan föder sitt barn gränsle över en grav. Håkan! Jag saknar dej! Sådan du en gång var."

I samband med premiären och under några veckor framöver kommer Carl Johan
De Geer även att ställa ut sina bilder av Håkan Alexandersson i Zitas foajé.

Look Both Ways - Premiär 21 april!

------

För mer information och bilder kontakta Wanda Bendjelloul eller Kristin Engstedt på Zita, wanda@folketsbio.se, kristin@folketsbio.se, tel 08-545 272 54/56

Wanda Bendjelloul
Biografföreståndare / Program Manager